Acsay Judit lapkiadó, újságíró;
Albert Mária újságíró, a Magyar Zenei Tanács tagja;
Alföldi Róbert színművész, rendező, a Bárka Színház igazgatója;
Almási Tamás filmrendező;
Ascher Tamás rendező, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora;
Balázsovits Lajos színművész, rendező, a Játékszín igazgatója;
Bán Mariann keramikus;
Barna István belgyógyász, egyetemi docens;
Bársony Ágnes, az MTV zenei szerkesztője;
Básti Juli színművész;
Batár Attila építész, építészeti szakíró;
Batta András zenetudós, a Zeneművészeti Egyetem rektora;
Békés Pál író;
Bércesi Barbara zenei szerkesztő;
Bikácsy Gergely filmesztéta;
Binder Károly dzsessz-zongoraművész, a Zeneművészeti Egyetem tanszékvezetője;
Birkás Ákos festőművész;
Bitó László kutatóorvos, közíró;
Bíró Yvette filmesztéta;
Bojti János zenetörténész;
Bródy János előadóművész;
Csanádi Judit díszlettervező;
Csáki Judit kritikus;
Csalog Gábor zongoraművész, a Zeneművészeti Egyetem tanára;
Csengery Kristóf költő, zenekritikus, a Muzsika szerkesztője;
Cserhalmi György színművész;
Csizek Gabriella fotó-archivista, a Mai Manó Ház művészeti vezetője;
Csuhai István, az Élet és Irodalom főszerkesztő-helyettese;
Dalos Anna zenetudós, az MTA Zenetudományi Intézet munkatársa;
Darvas S. János zenei filmrendező, az Arte munkatársa;
Deseő Csaba dzsessz-hegedűművész;
Dés László zeneszerző, dzsessz-szaxofonművész;
Dezsényi Katalin műfordító;
Divéky István, az MR zenei szerkesztője;
Dobszay László zenetudós, a Zeneművészeti Egyetem professzor emeritusa;
Dornbach Alajos ügyvéd;
Dresch Mihály dzsessz-szaxofonművész;
El Kazovszkij képzőművész;
Eötvös Péter zeneszerző, karmester;
Erdélyi Ágnes filozófus, az ELTE tanára;
Esterházy Péter író;
Fabényi Júlia művészettörténész, a pécsi Janus Pannonius Múzeum igazgatója;
Fábri Péter író;
Fehér Márta tudományfilozófus, a BME tanára;
Fenyő Gábor, a Magyar Hangversenyrendezők Egyesületének elnöke;
Feuer Mária zenekritikus, a Muzsika főszerkesztője;
Fodor Géza esztéta, az ELTE tanára;
Fodor Tamás rendező, színművész, a Stúdió "K" Színház igazgatója;
Forgách András író;
Forgács Péter filmrendező;
Gera Judit irodalmár, az ELTE tanára;
Geszti Péter dalszövegíró, a Rapülők és a Jazz+Az együttes alapítója;
Gálffi László színművész;
Göczey Zsuzsa zenei szerkesztő;
Gőz László harsonaművész, a BMC igazgatója;
Hann Endre szociálpszichológus, a Medián igazgatója;
Hajdu István művészettörténész, a Balkon főszerkesztője;
Hajós Gabriella jogász;
Halász Péter zenetörténész, az MTA Zenetudományi Intézet munkatársa;
Hauser Adrienne zongoraművész;
Heller Ágnes filozófus, akadémikus;
Hernádi Judit színművész;
Ilona Keserü Ilona festőművész, a PTE tanára;
J. Győri László műfordító, az MR szerkesztője;
Jálics Kinga, a Magyar Katolikus Rádió szerkesztője;
Jeney Zoltán zeneszerző, a Zeneművészeti Egyetem tanszékvezetője;
Jordán Tamás színművész, rendező, a Nemzeti Színház igazgatója;
Jovánovics György szobrász, a Képzőművészeti Egyetem tanára;
Kabán Eszter Anna tervezőszerkesztő;
Katona Júlia, az MTV szerkesztője;
Kárpáti János zenetudós, a Zeneművészeti Egyetem tanára;
Kárpáti Miklós ügyvéd;
Kertész Imre író;
Kis János filozófus, a CEU tanára;
Klimó Károly festőművész;
Kotschy András fizikus-akusztikus, az ELTE tanára;
Kocsis Zoltán zongoraművész, karmester, a Nemzeti Filharmonikusok fő-zeneigazgatója;
Koltai Tamás kritikus, a Színház főszerkesztője;
Komoróczy Géza ókortörténész, az ELTE tanára;
Koncz Zsuzsa előadóművész;
Kornis Mihály író;
Kovalovszky Márta művészettörténész;
Kovács András Bálint filmkritikus, a NAVA vezetője;
Kovács Géza, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Énekkar és Kottatár Kht. főigazgatója;
Kovács Péter művészettörténész;
Kovács Zoltán publicista, az Élet és Irodalom főszerkesztője;
Kovalik Balázs operarendező, a Zeneművészeti Egyetem tanára;
Körner Tamás, a Budapesti Fesztivál Zenekar igazgatója;
Kőrösi Zoltán, az MR szerkesztője;
Kulka János színművész;
Kurtág György zeneszerző;
Kurtág Márta zongoraművész;
Ludassy Mária filozófiatörténész, az ELTE tanára;
Lukácsi Béla, az MR szerkesztője;
Madarász Aladár közgazdász, az MTA Közgazdaságtudományi Intézet munkatársa;
Marton Péter, a Zeneakadémia Baráti Köre elnöke;
Mácsai János zenetörténész;
Malina János zenetörténész;
Oláh Kálmán dzsessz-zongoraművész;
Pallai Péter, a londoni Magyar Intézet dzsessz-kurátora;
Palya Bea énekes, esélyegyenlőségi nagykövet;
Papp Márta zenetörténész, az MR szerkesztője;
Parti Nagy Lajos író;
Perneczky Géza művészettörténész;
Peskó Zoltán karmester;
Péter Vladimir tervezőművész, az Iparművészeti Egyetem tanára;
Pohárnok Mihály iparművész, a Design Terminál Kht. ügyvezetője;
Polgár László operaénekes;
Radnóti Sándor esztéta, az ELTE tanára;
Rados Ferenc zongoraművész;
Rácz Judit zenei szakfordító;
Rácz Péter költő;
Rácz Zoltán ütőhangszeres művész, az Amadinda együttes alapítója;
Ránki Júlia, az MR szerkesztője;
Réz Pál irodalomtörténész, műfordító, a Holmi főszerkesztője;
Roboz Judit, a Liszt Ferenc Zeneakadémia Baráti Kör Egyesület elnökhelyettese;
Roboz László fényképész;
Sándor Erzsi újságíró;
Sárosi Bálint népzenekutató;
Sasvári Edit művészettörténész;
Schiff András zongoraművész;
Schiller Mariann tanár;
Sipos Júlia, az MR szerkesztője;
Solymosi Tari Emőke zenetudós;
Sós Vilmos filozófus;
Standeisky Éva történész, a KLTE tanára;
Strelisky János kémikus;
Szakcsi Lakatos Béla zongoraművész, dzsesszzenész;
Szegedy-Maszák Mihály irodalomtörténész, akadémikus;
Széchenyi Ágnes irodalomtörténész;
Székely András zenetudós, a Magyar Zene főszerkesztője;
Székely György osztályvezető főorvos, a Semmelweis Egyetem kamarazenekarának tagja;
Szerző Katalin zenetörténész, az OSZK zeneműtárának vezetője;
Szirányi János zenei szerkesztő, az NKA Zenei Kollégiumának elnöke;
Szőke György irodalomtörténész, a JATE tanára;
Szüts Miklós festőművész;
Tallián Tibor zenetudós, az MTA Zenetudományi Intézet igazgatója;
Tarnói Judit tanár;
Tihanyi László karmester, a Zeneművészeti Egyetem tanára;
Udvaros Dorottya színművész;
Ungár László osztályvezető főorvos, a Muzsikáló Értelmiség Alapítvány zenekarának tagja;
Vági Zsuzsa bohóc;
V. Bálint Éva újságíró;
Várady Szabolcs költő;
Várbiró Judit zenei szerkesztő, az MTV főmunkatársa;
Várjon Dénes zongoraművész;
Várkonyi Benedek, az MR szerkesztője;
Vásárhelyi Júlia, a HVG szerkesztője;
Veres András irodalomtörténész;
Victor Máté zeneszerző;
Vidovszky László zeneszerző, a Zeneművészeti Egyetem tanára;
Vikárius László zenetudós, a Bartók Archívum vezetője, a Zenetudományi és Zenekritikai Társaság elnöke;
Virág Judit művészettörténész, a Mű-terem Galéria tulajdonosa;
Vojnich Erzsébet festőművész;
Vukán György dzsessz-zongoraművész;
Wagner Rita zongoraművész, a Zeneművészeti Egyetem tanára;
Weltner Mariann tanár;
Wilheim András zenetudós, a Zeneművészeti Egyetem tanára;
Zachár Zsófia műfordító, a The New Hungarian Quartely szerkesztője;
Závada Pál író
Albert Mária újságíró, a Magyar Zenei Tanács tagja;
Alföldi Róbert színművész, rendező, a Bárka Színház igazgatója;
Almási Tamás filmrendező;
Ascher Tamás rendező, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora;
Balázsovits Lajos színművész, rendező, a Játékszín igazgatója;
Bán Mariann keramikus;
Barna István belgyógyász, egyetemi docens;
Bársony Ágnes, az MTV zenei szerkesztője;
Básti Juli színművész;
Batár Attila építész, építészeti szakíró;
Batta András zenetudós, a Zeneművészeti Egyetem rektora;
Békés Pál író;
Bércesi Barbara zenei szerkesztő;
Bikácsy Gergely filmesztéta;
Binder Károly dzsessz-zongoraművész, a Zeneművészeti Egyetem tanszékvezetője;
Birkás Ákos festőművész;
Bitó László kutatóorvos, közíró;
Bíró Yvette filmesztéta;
Bojti János zenetörténész;
Bródy János előadóművész;
Csanádi Judit díszlettervező;
Csáki Judit kritikus;
Csalog Gábor zongoraművész, a Zeneművészeti Egyetem tanára;
Csengery Kristóf költő, zenekritikus, a Muzsika szerkesztője;
Cserhalmi György színművész;
Csizek Gabriella fotó-archivista, a Mai Manó Ház művészeti vezetője;
Csuhai István, az Élet és Irodalom főszerkesztő-helyettese;
Dalos Anna zenetudós, az MTA Zenetudományi Intézet munkatársa;
Darvas S. János zenei filmrendező, az Arte munkatársa;
Deseő Csaba dzsessz-hegedűművész;
Dés László zeneszerző, dzsessz-szaxofonművész;
Dezsényi Katalin műfordító;
Divéky István, az MR zenei szerkesztője;
Dobszay László zenetudós, a Zeneművészeti Egyetem professzor emeritusa;
Dornbach Alajos ügyvéd;
Dresch Mihály dzsessz-szaxofonművész;
El Kazovszkij képzőművész;
Eötvös Péter zeneszerző, karmester;
Erdélyi Ágnes filozófus, az ELTE tanára;
Esterházy Péter író;
Fabényi Júlia művészettörténész, a pécsi Janus Pannonius Múzeum igazgatója;
Fábri Péter író;
Fehér Márta tudományfilozófus, a BME tanára;
Fenyő Gábor, a Magyar Hangversenyrendezők Egyesületének elnöke;
Feuer Mária zenekritikus, a Muzsika főszerkesztője;
Fodor Géza esztéta, az ELTE tanára;
Fodor Tamás rendező, színművész, a Stúdió "K" Színház igazgatója;
Forgách András író;
Forgács Péter filmrendező;
Gera Judit irodalmár, az ELTE tanára;
Geszti Péter dalszövegíró, a Rapülők és a Jazz+Az együttes alapítója;
Gálffi László színművész;
Göczey Zsuzsa zenei szerkesztő;
Gőz László harsonaművész, a BMC igazgatója;
Hann Endre szociálpszichológus, a Medián igazgatója;
Hajdu István művészettörténész, a Balkon főszerkesztője;
Hajós Gabriella jogász;
Halász Péter zenetörténész, az MTA Zenetudományi Intézet munkatársa;
Hauser Adrienne zongoraművész;
Heller Ágnes filozófus, akadémikus;
Hernádi Judit színművész;
Ilona Keserü Ilona festőművész, a PTE tanára;
J. Győri László műfordító, az MR szerkesztője;
Jálics Kinga, a Magyar Katolikus Rádió szerkesztője;
Jeney Zoltán zeneszerző, a Zeneművészeti Egyetem tanszékvezetője;
Jordán Tamás színművész, rendező, a Nemzeti Színház igazgatója;
Jovánovics György szobrász, a Képzőművészeti Egyetem tanára;
Kabán Eszter Anna tervezőszerkesztő;
Katona Júlia, az MTV szerkesztője;
Kárpáti János zenetudós, a Zeneművészeti Egyetem tanára;
Kárpáti Miklós ügyvéd;
Kertész Imre író;
Kis János filozófus, a CEU tanára;
Klimó Károly festőművész;
Kotschy András fizikus-akusztikus, az ELTE tanára;
Kocsis Zoltán zongoraművész, karmester, a Nemzeti Filharmonikusok fő-zeneigazgatója;
Koltai Tamás kritikus, a Színház főszerkesztője;
Komoróczy Géza ókortörténész, az ELTE tanára;
Koncz Zsuzsa előadóművész;
Kornis Mihály író;
Kovalovszky Márta művészettörténész;
Kovács András Bálint filmkritikus, a NAVA vezetője;
Kovács Géza, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Énekkar és Kottatár Kht. főigazgatója;
Kovács Péter művészettörténész;
Kovács Zoltán publicista, az Élet és Irodalom főszerkesztője;
Kovalik Balázs operarendező, a Zeneművészeti Egyetem tanára;
Körner Tamás, a Budapesti Fesztivál Zenekar igazgatója;
Kőrösi Zoltán, az MR szerkesztője;
Kulka János színművész;
Kurtág György zeneszerző;
Kurtág Márta zongoraművész;
Ludassy Mária filozófiatörténész, az ELTE tanára;
Lukácsi Béla, az MR szerkesztője;
Madarász Aladár közgazdász, az MTA Közgazdaságtudományi Intézet munkatársa;
Marton Péter, a Zeneakadémia Baráti Köre elnöke;
Mácsai János zenetörténész;
Malina János zenetörténész;
Oláh Kálmán dzsessz-zongoraművész;
Pallai Péter, a londoni Magyar Intézet dzsessz-kurátora;
Palya Bea énekes, esélyegyenlőségi nagykövet;
Papp Márta zenetörténész, az MR szerkesztője;
Parti Nagy Lajos író;
Perneczky Géza művészettörténész;
Peskó Zoltán karmester;
Péter Vladimir tervezőművész, az Iparművészeti Egyetem tanára;
Pohárnok Mihály iparművész, a Design Terminál Kht. ügyvezetője;
Polgár László operaénekes;
Radnóti Sándor esztéta, az ELTE tanára;
Rados Ferenc zongoraművész;
Rácz Judit zenei szakfordító;
Rácz Péter költő;
Rácz Zoltán ütőhangszeres művész, az Amadinda együttes alapítója;
Ránki Júlia, az MR szerkesztője;
Réz Pál irodalomtörténész, műfordító, a Holmi főszerkesztője;
Roboz Judit, a Liszt Ferenc Zeneakadémia Baráti Kör Egyesület elnökhelyettese;
Roboz László fényképész;
Sándor Erzsi újságíró;
Sárosi Bálint népzenekutató;
Sasvári Edit művészettörténész;
Schiff András zongoraművész;
Schiller Mariann tanár;
Sipos Júlia, az MR szerkesztője;
Solymosi Tari Emőke zenetudós;
Sós Vilmos filozófus;
Standeisky Éva történész, a KLTE tanára;
Strelisky János kémikus;
Szakcsi Lakatos Béla zongoraművész, dzsesszzenész;
Szegedy-Maszák Mihály irodalomtörténész, akadémikus;
Széchenyi Ágnes irodalomtörténész;
Székely András zenetudós, a Magyar Zene főszerkesztője;
Székely György osztályvezető főorvos, a Semmelweis Egyetem kamarazenekarának tagja;
Szerző Katalin zenetörténész, az OSZK zeneműtárának vezetője;
Szirányi János zenei szerkesztő, az NKA Zenei Kollégiumának elnöke;
Szőke György irodalomtörténész, a JATE tanára;
Szüts Miklós festőművész;
Tallián Tibor zenetudós, az MTA Zenetudományi Intézet igazgatója;
Tarnói Judit tanár;
Tihanyi László karmester, a Zeneművészeti Egyetem tanára;
Udvaros Dorottya színművész;
Ungár László osztályvezető főorvos, a Muzsikáló Értelmiség Alapítvány zenekarának tagja;
Vági Zsuzsa bohóc;
V. Bálint Éva újságíró;
Várady Szabolcs költő;
Várbiró Judit zenei szerkesztő, az MTV főmunkatársa;
Várjon Dénes zongoraművész;
Várkonyi Benedek, az MR szerkesztője;
Vásárhelyi Júlia, a HVG szerkesztője;
Veres András irodalomtörténész;
Victor Máté zeneszerző;
Vidovszky László zeneszerző, a Zeneművészeti Egyetem tanára;
Vikárius László zenetudós, a Bartók Archívum vezetője, a Zenetudományi és Zenekritikai Társaság elnöke;
Virág Judit művészettörténész, a Mű-terem Galéria tulajdonosa;
Vojnich Erzsébet festőművész;
Vukán György dzsessz-zongoraművész;
Wagner Rita zongoraművész, a Zeneművészeti Egyetem tanára;
Weltner Mariann tanár;
Wilheim András zenetudós, a Zeneművészeti Egyetem tanára;
Zachár Zsófia műfordító, a The New Hungarian Quartely szerkesztője;
Závada Pál író
A petícióhoz csatlakozott a Krétakör Színház teljes
alkotóközössége: Ágh Márton díszlettervező; Bánki Gergely színművész; Bányai
Tamás fénytervező; Büki Dóra közönségszervező; Csákányi Eszter színművész; Csóka
Tímea PR- és sajtóreferens; Erős Balázs produkciós vezető; Gáspár Máté ügyvezető
igazgató; Gyabronka József színművész; Katona László színművész; Láng Annamária
színművész; Merényi Anna dramaturg; Mervel Miklós kellékes; Mucsi Zoltán
színművész; Nagy Zsolt színművész; Péterfy Borbála színművész; Rába Roland
színművész; Salk Miklós irodavezető; Sárosdi Lilla színművész; Scherer Péter
színművész; Schilling Árpád művészeti vezető; Terhes Sándor színművész; Tóth
Péter művészeti titkár; Tüű Zsófia rendezőasszisztens; Veress Anna dramaturg;
Werner Tiló színművész.
A Nyilvánosság Klub ügyvivő testülete nevében kibocsátotta: Kenedi
János kritikus
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
MTI-hír 2007.03.29.
Budapest, 2007. március 29., csütörtök (MTI-OS)
A Nyilvánosság Klub a Mezzo-ért!
A UPC kábelcsatorna áprilisban megszünteti a klasszikus és modern,
Európa és a világ művészetét Budapesten szinte egyedüliként bemutató MEZZO
francia kulturális tévécsatorna műsorának sugárzását. Így bezárul még az a szűk
rés is, amelyen át a közönség ráláthatott a művészet egyetemes értékeire abban a
politikai és gazdasági ciklusban, amelyben az állam és az önkormányzatok
költségvetési megszorításai miatt a kulturális intézmények a színvonal
csökkentésére kényszerülnek, a privát műsorszolgáltatók pedig az igénytelen
programok fenntartásában érdekeltek. Az intézkedés nem jogellenes ugyan, de a
kulturális nevelés és a művészeti értékek befogadása szempontjából káros.
Ezt a megállapítást is tartalmazza az a tiltakozás, amelyet a
Nyilvánosság Klub ügyvivő testülete kezdeményezett az ellen, hogy a UPC
előfizetőknek szóló, legdrágább csomagkínálatából hamarjában rétegműsorrá
devalvált Mezzo-t kiveszi, és helyére a - közelebbről meg nem határozott
tartalmú sorozatokat kínáló - AXN csatornát illeszti, úgymond, a tömegkultúra
kiszolgálása érdekében.
Párhuzamosan a peticio.hu-n és az index.hu-n jelenleg is
folyamatban lévő tiltakozással, a Nyilvánosság Klub felhívását - miszerint a
Mezzo egyedülálló értéket képvisel 186 közéleti személyiség írta alá, köztük 24
Kossuth-díjas művész, 14 Széchenyi-díjas tudós, valamint 1 Nobel-díjas író.
Nevük és a tiltakozás szövege a holnap megjelentő Élet és Irodalomban olvasható.
(Schiff András Kossuth díjas zongoraművész az ÉS kinyomtatása közepette
csatlakozott a tiltakozáshoz.)
Kiadó: Nyilvánosság Klub Országos Egyesület Ügyvivői Testülete
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Marad a Mezzo a UPC hálózatán (MTI-információ 2007.04.05.)
2007. április 5. csütörtök (MTI-információ)
Marad a Mezzo a UPC hálózatán
Új megállapodást kötött a UPC Magyarország és a Lagardere Networks
Internationallel, amely szerint a Mezzo zenei és művészeti tematikus
tévécsatorna továbbra is elérhető lesz a cég kábeltelevíziós hálózatában - adta
hírül a két cég csütörtökön. Az új megállapodás révén a Mezzo több mint 400 ezer
magyarországi háztartásba juthat el a UPC kábelhálózatain. Egy hete
száznyolcvanhat közéleti személyiség írta alá a Nyilvánosság Klub felhívását,
tiltakozva az ellen, hogy a UPC kábelcsatorna legdrágább csomagkínálatából
kiveszi a Mezzo francia kulturális tévécsatornát és áprilisban megszünteti a
klasszikus és modern zenét, Európa és a világ művészetét Budapesten szinte
egyedüliként bemutató csatorna sugárzását.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Győzött a Mezzo, mától újra fogható (Népszabadság 2007.04.06.)
Népszabadság 2007. április 6.
Győzött a Mezzo, mától újra fogható
Mától újra fogható a Mezzo kulturális tévécsatorna a UPC
kábelszolgáltatónál. A cég korábbi döntését felülbírálva végül a csatorna
megtartása mellett döntött.
Hatalmas felháborodás követte a UPC márciusi döntését, miszerint
kiveszi alapcsomagjának kínálatából a komolyzenét, dzsesszt, táncot és
világzenét sugárzó francia zenecsatornát. A társaság akkor azzal indokolta
döntését, hogy az előfizetői között végzett felmérés alapján a Mezzo egyike
azoknak a csatornáknak, amelyek a legkevésbé hiányoznának. A jelenlegi technikai
feltételekből adódó kényszer miatt pedig mindenképpen meg kell válni egy
csatornától ahhoz, hogy újabb kerülhessen a kínálatba.
- Ma már nyilvánvaló, hogy jóval értékesebb ez a csatorna, és
többen figyelnek rá, mint ahogy mi a felmérésünk adataiból gondoltuk - mondja
Szűcs László, a UPC Magyarország szóvivője, aki elismeri, hogy hibás döntést
hoztak. Így pár nappal ezelőtt újra szerződést kötöttek a Mezzóval. Mától tehát
ismét nézhető a műsor.
- Nem ért váratlanul minket a tiltakozás, minden csatornának
megvan a maga rajongótábora. De most olyan érvekkel kerültünk szembe, amelyeket
nem lehetett figyelmen kívül hagyni - mondja Szűcs László.
Társadalmi vita bontakozott ki a magaskultúrát közvetítő csatorna
szükségességéről. György Péter esztéta és Hammer Ferenc médiaszociológus
lapunkban arról beszélt, hogy a társadalom többsége ugyan nem igényli a
magaskultúrát, és a Mezzóhoz hasonlatos, speciális csatornákért mindenhol a
világon külön kell fizetni, Szekfű András médiaszociológus azonban felhívta a
figyelmet arra, hogy Magyarországon - a technikai kényszerek következtében - nem
érvényesülhetnek a piaci mechanizmusok, most még nem oldható meg a
csatornánkénti fizetés. A digitális műsorszórás bevezetéséig - amikor
korlátlanul fogható majd bármilyen műsor - a szolgáltatóknak társadalmi
kötelezettségük is van. Száznyolcvanhat értelmiségi, köztük Nobel- és
Kossuth-díjas alkotók aláírásukkal tiltakoztak a kábeltársaságnál.
Lopes Elvira
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Intermezzo: a Nyilvánosság Klub esete a UPC-vel és a komolyzenével
Hírszerző 2007. április 6.
Intermezzo: a Nyilvánosság Klub esete a UPC-vel és a
komolyzenével
A tiltakozók közt sokan vannak, akiket közvetlen felelősség
terhel a mostani állapotokért, ugyan, ne kenjék már saját sarukat másra. Még
akkor sem, ha az a más épp a nem túl szimpatikus UPC.
Come gather 'round people
Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown
And accept it that soon
You'll be drenched to the bone.
If your time to you
Is worth savin'
Then you better start swimmin'
Or you'll sink like a stone
For the times they are a-changin'.
(Bob Dylan)
Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown
And accept it that soon
You'll be drenched to the bone.
If your time to you
Is worth savin'
Then you better start swimmin'
Or you'll sink like a stone
For the times they are a-changin'.
(Bob Dylan)
A hír: a UPC kábeltévé-szolgáltató (egyes értesülések szerint nem
is egészen magától, hanem felsőbb érdekeknek engedelmeskedve) eltávolította
műsorkínálatából a Mezzo nevű, elsősorban jazzt és komolyzenét adó
csatornát.
A magyar értelmiség reakciója: aláírásgyűjtés, petíció, követelés,
megtámogatva a Nyilvánosság Klubtól. A kezdeményező ezúttal ráadásul nem a
megszokott tiltakozzunkellene-banda, nem. Számos komoly, valóban okos (és emiatt
aztán csalódást okozó) név is van a listán. Többszörösen tragikus.
Először. A petíciózás nem old meg semmit, hiába sikerült az
előfizetők preferenciáit tükröző felmérések és a nézettségi adatok ellenére
visszapasszírozni az adót a műsorba. Hogy pontos legyek, a UPC közleménye
szerint a csatornacseréhez a "tudományos alapossággal elvégzett nézői felmérések
és rendelkezésre álló egyéb statisztikai adatok ... nem biztosíthatnak
tökéletes, objektív fogódzókat". Értsd: szolgáljuk ki a nagytekintélyű
értelmiséget, jobb a békesség.
De vajon ment-e ezzel valamire a magyar zenekultúra? Dehogy - a
Mezzot nézű szűk réteg jól járt a másra kíváncsi, hasonló méretű vagy nagyobb
közönség rovására, az aláírók pedig nyugodtabban alszanak.
Látszatmegoldás, mondom annak ellenére, hogy a zenével (részemről
értendő alatta az, amit komolyzenének szokás hívni, a többi legfeljebb rossz
vicc) és általában a hangzó környezettel szemben az aláírók nagy részénél sokkal
szigorúbb követelményeket támasztok. Sőt, némelyikük zenélésnek nevezett
tevékenysége ellen legszívesebben magam is aláírásgyűjtést indítanék, ha nem
volnék olyan megveszekedettül demokrata.
*
De mivel borzasztóan demokrata vagyok, elismerem, petíciózni
szabad. Csak épp értelmetlen.
Nem oldja meg az alapvető gondokat: hogy a hazai zenei élet számos
képviselője még a 80-as évek politikai hangulatában él és az akkori
korszellemnek megfelelő színvonalon alkot; hogy a hazai szerzők és előadók
szinte teljesen elvesztették a kapcsolatot az amúgy is öregedőben és fogyóban
lévő közönséggel; hogy a potenciális hallgatóság következő generációi valójában
egy fillért nem szándékoznak hangversenyre vagy operára fordítani; hogy a piacot
telítették a megkérdőjelezhető minőségű meg a nyilvánvalóan ócska produkciók;
hogy az eladható termékeket elkótyavetyélik, mert egyszerűen fel sem merül a
legalábbis nullszaldós eredmény ötlete; hogy az erőforrásokat elképesztő módon
pazarolják, például mulatóssal töltik meg Európa egyik legjobb
hangversenytermét; hogy a tömegek zenei ízlésének finomítására kidolgozott
programok és módszerek eleve kudarcra voltak ítélve; hogy a zeneoktató
szakemberek felkészültségére igen sokszor a botrányos a legenyhébb jelző; hogy
az innováció kimerül a popzene oktatásba való beemelésének különböző verzióit
taglaló mérhetetlenül ostoba ötleteken való polemizálásban; hogy az újdonságot
hozó, de nem elkurvulós, fejenállás közben Vangelist hegedülős, minőségi
ötleteket a szakma kéjes örömmel veti el; hogy a marketingben és
közönségkapcsolatokban használható korszerű technológiák évtizedes késéssel
kerülnek elő stb. Sorolhatnám.
Hát, ébresztő. Ha csak a bajok tömör felsorolása ennyi, mit
gondolnak, elegendő visszakapni a Mezzót, és egy csapásra minden megoldódik?
Hogy erről a sok förtelemről mind a UPC tehet, és a magyar értelmiségi elitnek
ebben semmi felelőssége nincs? Hogy ez a sok csontváz nem évtizedek óta
halmozódik a gardróbban, hanem a Mezzo tervezett megszüntetésével mintegy
varázsütésre került oda? Ugyan.
Persze - nincs kollektív bűnösség. A most tiltakozók közt is sokan
vannak, akik átláthatják a valós helyzetet, és az őket vezérlő jó szándékot sem
kérdőjelezem meg. De sokan vannak köztük olyanok (zenészek és egyebek) is,
akiket közvetlen felelősség terhel a mostani állapotokért, ugyan, ne kenjék már
saját sarukat másra. Még akkor sem, ha az a más épp a nem túl szimpatikus
UPC.
*
Más kulturális szakmák felébredtek, és a rendszerváltás
megterhelései után magukra találva rendszeresen nagy szakmai és
közönségsikereket érnek el. Miközben munkakörülményeik nem jobbak, mint bárkié.
Nem akarok senkit kiragadni, igazságtalan volna a többiekkel szemben, mindenki
tud példát. És mivel a kultúrára sem fog soha végtelen mennyiségű pénz jutni,
nem ártana elgondolkodni: ki pályázik bármilyen (állami avagy magán) forrásokra
nagyobb eséllyel, a küldetését sikeresen teljesítő intézmény vagy egy talajt
vesztett szakma?
Másodszor tragikus a Nyilvánosság Klub bekapcsolódása. Számos
olyan ügy van, amelynél elkelne egy fajsúlyos szervezet tiltakozása. Az például
egészen biztosan nem tesz jót a nyilvánosságnak, ha egy kábeltévé-szolgáltató
nem azért válik egyedüli szereplővé a piacon, mert ő nyújtja a legjobb
szolgáltatást, hanem azért, mert tiszta véletlenségből egy területen / egy
háztömbben csak egy madzag fektethető le.
És az is elég ártalmas, ha egy elvileg független piaci szolgáltató
mindenféle felsőbb erők hatására rendezi be kínálatát, nem pedig a
közönségigényeknek megfelelően. Felsőbb hatalmak alatt persze nem valami
transzcendentálist kell érteni, csak egy olyan hivatalos szervet, ami az egyes
szolgáltatás-csomagokon belüli csatornakiosztásba elvileg csak korlátozottan
szólhat bele, gyakorlatilag azonban minden műsorszolgáltató életét meg tudja
nehezíteni.
Az ORTT-ről van szó főleg, for the record. Szűcs László, a UPC
kommunikációs igazgatója szerint ugyanis "komoly a nyomás a hatóságok részéről,
hogy úgymond ne packázzunk az új csatornákkal". A UPC a Gazdasági
Versenyhivatalt emlegette még, ám ők legfeljebb csak ajánlásokat fogalmazhatnak
meg azzal kapcsolatban: a szolgáltatónak meg kell-e kérdeznie az előfizetőket
egy-egy változtatás előtt, ezt pedig a UPC a szakmában elfogadott módon
megtette. Abba a GVH-nak nincs beleszólása, hogy melyik csatornát kell
közvetíteni, melyiket nem.
De a Nyilvánosság Klub nem ezek miatt szólalt meg, hanem egy
egyszerű tartalmi vitában (Mezzo vs. AXN) fogta az egyik fél pártját. Ehhez
persze joga van, csak nem vág profilba, és felveti a kérdést: vajon képesek-e
ezután hitelesen kiállni, és azt mondani, őket nem a tartalom, hanem kizárólag a
játékszabályok tisztasága érdekli?
Tallián Miklós