Az ügyészségi nyomozó hivatal által részlegesen feltárt konkrét
tényállásból is megállapítható, hogy Torgyán József alaposan gyanúsítható a
hivatali visszaélés vagy a kényszerítés elkövetésével. A hivatali visszaélés
törvényi tényállása szerint e bűncselekményt az a hivatalos személy követi el,
aki azért, hogy jogtalan hátrányt okozzon, hatáskörét túllépi, vagy hivatali
helyzetével egyébként visszaél. A miniszter egyértelműen túllépte hatáskörét és
visszaélt hivatali helyzetével, amikor jogellenesen felhasználta a Köztársasági
őrezred állományába tartozó rendőr őrnagy segítségét a kazetta megszerzésében és
a riporternő igazoltatásában.
Egyetlen jogszabály sem hatalmazza fel a védett személyt, hogy
igénybe vegye a személyes védelmét ellátó kormányőr segítségét egy kazetta
megszerzésében. Miután a kazetta eltulajdonításának szándéka a miniszter
részéről jogellenes volt, az erre vonatkozó utasítás is csak jogsértő lehet.
Egyébként feltéve, de meg nem engedve, hogy a stáb egyik tagja önként adta volna
át a kazettát, ez egy magát rendőrként igazoló kormányőr esetében nyilvánvalóan
fenyegetés hatására történt. (Tudomásunk szerint egyébként az eljárás során meg
nem hallgatott sértettnek a határozattal szembeni panasz-beadványa értelmében
nem is volt szó önkéntes átadásról, hanem a kormányőr maga vette ki a kazettát a
kamerából.)
Hivatali visszaélés alapos gyanúja állapítható meg a riporternőnek
a határozat indokolásában leírt igazoltatásával kapcsolatban is. A megállapított
tényállás szerint a kormányőr a miniszter kérésére igazoltatta a riporternőt. A
határozat szerint ez a kérés a rendőrségi törvény alapján jogszerű. Csakhogy a
hivatkozott törvényhely értemében a rendőrt kizárólag akkor lehet felkérni más
személy igazoltatására, ha az igazoltatást kérő valószínűsíti, hogy az
igazoltatáshoz jogos érdeke fűződik. A tényállásból egyértelműen kiderült, a
miniszter tudta, hogy a riporternő melyik televíziós társaság megbízásából kért
interjút tőle. Ebben az esetben viszont a miniszternek a riporternő elleni
panasztételhez semmilyen jogos érdeke nem fűződött az igazoltatáshoz, hisz a
panasz megtételéhez erre nem volt szükség.
A miniszternek, a hiányosan feltárt tényállás alapján is
egyértelműen jogellenes magatartása egyébként nemcsak a riporternőnek okozott
jogtalan hátrányt, hanem a sajtószabadság jogának megsértésével közvetve
jelentős alkotmányos érdekeket is veszélyeztetett. Mindezek alapján a
Nyilvánosság Klub kérte az ügyészségtől a határozat felülvizsgálatát és a
nyomozás elrendelését.
Budapest, 2000. január 20.
A Nyilvánosság Klub ügyvivői testülete
* A Csongrád Megyei Ügyészségi Nyomozó Hivatal - a késedelmes
kézbesítésért elnézést kérve - 2000. január 19-ei dátummal postázta a nyomozást
megszüntető határozatot.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
1999. augusztus 24.
Nyílt levél a legfőbb ügyészhez
- Torgyán bűncselekményt követett el -
- Torgyán bűncselekményt követett el -
A Nyilvánosság Klub ügyvivői testülete szerint Torgyán József
földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter elkövette a Büntető Törvénykönyv
225. §-ában foglalt hivatali visszaélés bűntettét, azzal, hogy 1999. augusztus
22-én Ópusztaszeren a vele hivatali munkájával kapcsolatban interjút kérő
újságírónőtől fenyegetéssel elvetette annak kazettáját. Ezt a bűncselekményt
egyebek között az a hivatalos személy - köztük az a kormánytag - követi el, aki
túllépi hatáskörét azért, hogy jogtalan hátrányt okozzon, vagy hivatali
helyzetével egyébként visszél. A miniszter egyértelműen túllépte hatáskörét és
visszaélt hivatali helyzetével, amikor a neki nem tetsző riporteri kérdés nyomán
- a személyes védelmét ellátó kormányőr segítségét jogellenesen felhasználva -
elvetette a Duna Televízió tulajdonában lévő kazettát. Arra kérjük a legfőbb
ügyészt, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket a büntetőeljárás
megindítására. Ha az eljárás során a hivatali visszaélés bűncselekményének
alapos gyanúja nem lenne megállapítható, akkor kezdeményezzük a Btk. 174. §-ában
szabályozott kényszerítés bűntette miatti eljárást. Ezt a bűncselekményt ugyanis
mindenki elköveti, aki - ha más bűncselekmény nem valósult meg - mást erőszakkal
vagy fenyegetéssel arra kényszerít, hogy valamit tegyen, ne tegyen vagy
eltűrjön, és ezzel jelentős érdeksérelmet okoz.
A miniszternek ez a - jogállamban elfogadhatatlan - magatartása nemcsak az újságírónak és az őt megbízó közszolgálati televíziónak okozott szakmai hátrányt, hanem a sajtószabadság alkotmányos elvét is súlyosan sérti. Egyetlen újságíró sem teljesítheti a jövőben félelem nélkül alkotmányos kötelezettségét, a közönség tájékoztatását a földművelésügyi és vidékfejlesztési tárca közérdekű tevékenységéről, amíg Torgyán József áll a minisztérium élén. Ezért a jelenlegi helyzetben csak azt tudjuk tanácsolni az újságíróknak, hogy ezeket a közérdekű információkat más forrásokból próbálják beszerezni.
A miniszternek ez a - jogállamban elfogadhatatlan - magatartása nemcsak az újságírónak és az őt megbízó közszolgálati televíziónak okozott szakmai hátrányt, hanem a sajtószabadság alkotmányos elvét is súlyosan sérti. Egyetlen újságíró sem teljesítheti a jövőben félelem nélkül alkotmányos kötelezettségét, a közönség tájékoztatását a földművelésügyi és vidékfejlesztési tárca közérdekű tevékenységéről, amíg Torgyán József áll a minisztérium élén. Ezért a jelenlegi helyzetben csak azt tudjuk tanácsolni az újságíróknak, hogy ezeket a közérdekű információkat más forrásokból próbálják beszerezni.
a Nyilvánosság Klub ügyvivő testülete
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
CSONGRÁD MEGYEI ÜGYÉSZSÉGI NYOMOZÓ HIVATAL
Ny. 194/1999. szám
Ny. 194/1999. szám
HATÁROZAT
a nyomozás megszüntetéséről
a nyomozás megszüntetéséről
A Btk. 2225. §-ába ütköző és aszerint minősülő hivatali visszaélés
bűntette miatt folyamatban volt nyomozást a Be.139. § (1) bekezdés a/ pont I.
fordulata alapján - bűncselekmény hiányában -
megszüntetem.
Határozatomat a Nyilvánosság Klub feljelentőnek és Omárné Dicső
Anikó sértettnek azzal küldöm meg, hogy ellene a Be.148. § (1) és (4) bekezdése
alapján a kézhezvételtől számított 8 napon belül a Szegedi Városi Ügyészséghez
címzett, de hatóságomnak megküldött panaszt jelenthet be.
INDOKOLÁS
A Nyilvánosság Klub feljelentése alapján nyomozást folytattunk
hivatali visszaélés bűntette alapos gyanúja miatt, mert adatok merültek fel arra
vonatkozóan, hogy a Köztársasági Őrezred állományába tartozó Pomozi Sándor r.
őrgy. hivatali helyzetével visszaélve - Dr. Torgyán József miniszter kérésére -
Omárné Dicső Anikó riporternőtől elvette a miniszterrel készült interjút
tartalmazó musterkazettát, majd jogtalanul igazoltatta.
A nyomozás során következőket lehetett megállapítani:
A Szegedi Városi Televízió riporternője, Omárné Dicső Anikó 1999.
augusztus 22-én Ópusztaszeren riportot készített Dr. Torgyán József
földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszterrel. A miniszter az általa
provokatívnak és sértőnek ítélt kérdések miatt a riporternőt arra kérte, hogy
adja át a riportot tartalmazó kazettát, valamint közölje személyadatait azért,
hogy a szükséges intézkedéseket megtehesse.
A kazettáért jelentkező Pomozi Sándor r. őrgy. az eseménykor a
miniszter személyvédelmét látta el. Kérésére Ádok Róbert, a stáb technikusa, a
kazettát önként átadta. A tiszt a későbbiekben a kazettát továbbította Dr.
Torgyán József miniszternek.
A kazetta átvételét követően Dr. Torgyán József miniszter
titkárnője igyekezett megtudni Dicső Anikó személyi adatait, azonban ezek
közlésére a riporternő nem volt hajlandó. A titkárnő Pomozi Sándor r. őrgy.
társaságában tért vissza hozzá. A magát igazolni továbbra sem kívánó Dicső
Anikóval Pomozi Sándor r. őrgy. szolgálati igazolványának felmutatásával
közölte, hogy hivatalos személyként jár el, és köteles átadni személyi
igazolványát. Az ekkor átadott személyi igazolványból a rendőr az adatokat
felírta és azokat a titkárnőnek átadta.
A kazetta átvételével és átadásával Pomozi Sándor r. őrgy.
bűncselekményt nem követett el. Ádok Róbert technikus Dr. Torgyán József
miniszter kérését hallva a kazettát önként adta át a rendőrnek, aki a
személybiztosításból fakadó feladata szerint a "postás" szerepét játszva átadta
azt Dr. Torgyán József miniszter titkárnőjének.
Egyéb tárgy vagy dolog - jelen esetben a kazetta - átvétele
egyébként a személyi biztosításból fakadó kötelmei közé tartozik. A védett
személyek és a kijelölt létesítmények védelméről szóló 160/1996. (XI.5.) Korm.
rendelet 3. § (1) bekezdés értelmében ugyanis a védelem kiterjed a védett
személy életének, testi épségének megóvására, ami egyben azt is jelenti, hogy a
védett személynek csak a védelmével megbízott személyen keresztül adható át
bármilyen tárgy.
Omárné Dicső Anikó igazoltatásával kapcsolatban a következőket
kell leszögezni. A Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 24. § (4)
bekezdése szerint a rendőrt a jogainak érvényesítése végett bárki felkérheti más
személy igazoltatására. Ha az igazoltatást kérő valószínűsíti, hogy az
igazoltatáshoz jogos érdeke fűződik, a rendőr a kérést teljesíti.
Dr. Torgyán József miniszter Omárné Dicső Anikó személyi adatait
azért kérte, mert a sértőnek ítélt kérdések miatt főnökeinél panaszt kívánt
tenni ellene. Az igazoltatáshoz tehát jogos érdeke fűződött, s a védett személy
felindultságát és kérését halló Pomozi Sándor r. őrgy. az igazoltatáshoz fűződő
ezen érdek fennállását a körülményekből joggal valószínűsíthette. Az
igazoltatásra ezért jogszerűen került sor.
Figyelemmel a fentiekre a feljelentésben szereplő cselekmény nem
bűncselekmény, ezért a rendelkező részben foglaltak szerint kellett határozni.
Szeged, 1999. december 20.
Dr. Imolya Imre
csoportvezető ügyész
csoportvezető ügyész
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
A NyK panasza a nyomozást megszüntető határozattal szemben
Szegedi Városi Ügyészség
Szeged, Széchenyi tér 4.
6720
Szeged, Széchenyi tér 4.
6720
A Nyilvánosság Klub országos egyesület
panaszt
terjeszt elő a Csongrád megyei nyomozó hivatal 1999. december
20-án kelt, Ny 194/1999. számú, nyomozást megszüntető határozatával szemben. Meg
kívánjuk jegyezni, hogy jóllehet, a határozat rendelkező része értelmében azt
megküldik a Nyilvánosság Klubnak, mint feljelentőnek, a Klubnak a mai napig nem
kézbesítették a határozatot, annak szövegét a sértett jóvoltából ismerjük.
A Nyilvánosság Klub a legfőbb ügyészhez 1999. augusztus 24-én
eljuttatott levelében Torgyán József földművelésügyi és vidékfejlesztési
miniszter ellen kezdeményezte büntető eljárás megindítását a Btk. 225. §-ában
foglalt hivatali visszaélés bűntette, vagy ha ezzel kapcsolatos alapos gyanú nem
állapítható meg, a Btk. 174. §-ában szabályozott kényszerítés bűntette miatt.
Az ügyészségi nyomozó hivatal által részlegesen feltárt konkrét
tényállásból is megállapítható, hogy Torgyán József alaposan gyanúsítható a
hivatali visszaélés vagy a kényszerítés elkövetésével. A hivatali visszaélés
törvényi tényállása szerint e bűncselekményt az a hivatalos személy követi el,
aki azért, hogy jogtalan hátrányt okozzon, hatáskörét túllépi, vagy hivatali
helyzetével egyébként visszaél. A miniszter egyértelműen túllépte hatáskörét és
visszaélt hivatali helyzetével, amikor jogellenesen felhasználta a Köztársasági
őrezred állományába tartozó rendőr őrnagy segítségét a kazetta megszerzésében és
a riporternő igazoltatásában.
A miniszternek semmilyen jogi alapja nem volt a kazetta
megszerzésére, a jogellenes megszerzés jogtalan hátrányt okozott a kazetta
birtokosának és tulajdonosának. A határozat által is hivatkozott 160/1996. (XI.
5.) Korm. rendelet sem hatalmazza fel a védett személyt, hogy igénybe vegye a
személyes védelmét ellátó kormányőr segítségét a kazetta megszerzésében. Miután
a kazetta eltulajdonításának szándéka a miniszter részéről jogellenes volt, az
erre vonatkozó utasítás is csak jogsértő lehet. Egyébként feltéve, de meg nem
engedve, hogy a stáb egyik tagja önként adta volna át a kazettát, ez egy magát
rendőrként igazoló kormányőr esetében nyilvánvalóan fenyegetés hatására történt.
(Tudomásunk szerint egyébként az eljárás során meg nem hallgatott sértettnek a
határozattal szembeni panaszbeadványa értelmében nem is volt szó önkéntes
átadásról, hanem a kormányőr maga vette ki a kazettát a kamerából.) A
hivatkozott kormányrendelet egyébként - ellentétben a határozat indokolásával -
arról nem szól, hogy a védett személynek csak a védelmével megbízott személyen
keresztül lenne átadható bármilyen tárgy. Ilyen óvintézkedésekre természetesen
szükség lehet, ha az a gyanú merül fel, hogy a védett személynek ismeretlen,
veszélyt jelentő tárgyat akarnak átadni. Megjegyezzük, hogy az adott
rendezvényről a sajtóban is megjelent fotók tanúsága szerint a vendéglátók
kenyérrel és sóval kínálták a minisztert, amit ő a kormányőr közbeiktatása
nélkül vett át. A kazetta esetében a kormányőr - még egyszer hangsúlyozzuk
jogilag egyáltalán nem szabályozott - közvetítő szerepére annál is kevésbé volt
szükség, hiszen a miniszter pontosan tudta, mit akar jogellenesen, a hatályos
szerzői jogi törvényi rendelkezéseket is megsértve megszerezni.
Hivatali visszaélés alapos gyanúja állapítható meg a riporternőnek
a határozat indokolásában leírt igazoltatásával kapcsolatban is. A megállapított
tényállás szerint a kormányőr a miniszter kérésére igazoltatta a riporternőt. A
határozat szerint ez a kérés a rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 24.
§-ának (4) bekezdése alapján jogszerű. Csakhogy a hivatkozott törvényhely
értemében a rendőrt kizárólag akkor lehet felkérni más személy igazoltatására,
ha az igazoltatást kérő valószínűsíti, hogy az igazoltatáshoz jogos érdeke
fűződik. A tényállásból egyértelműen kiderült, hogy a miniszter tudta, hogy a
riporternő melyik televíziós társaság megbízásából kért interjút tőle. Ebben az
esetben viszont a miniszternek a riporternő elleni panasztételhez semmilyen
jogos érdeke nem fűződött az igazoltatáshoz, hisz a panasz megtételéhez erre nem
volt szükség. Egyébként az igazoltatás még a hivatkozott törvényhely további
szabályai szerint is jogszerűtlen volt, hiszen a 24. § (4) bekezdésének a
határozatban nem hivatkozott szövege értelmében az igazoltatott adatait a
rendőrkapitányság adja ki az igazoltatást kérőnek, ha az az adatokhoz fűződő
jogosultságát hitelt érdemlően igazolja. A határozat által ismertetett konkrét
tényállás szerint viszont a miniszter a kormányőrtől azonnal megkapta az
igazoltatott személy adatait.
A miniszternek a hiányosan feltárt tényállás alapján is
egyértelműen jogellenes magatartása egyébként nemcsak a riporternőnek okozott
jogtalan hátrányt, hanem a sajtószabadság jogának megsértésével közvetve
jelentős alkotmányos érdekeket is veszélyeztetett. Mindezek alapján kérjük a
Városi Ügyészségtől a határozat felülvizsgálatát és a nyomozás elrendelését.
Budapest, 2000. január 20.
Dr. Halmai Gábor
ügyvivő
ügyvivő