A művészi kifejezés joga minden jogállami demokráciában
a legkevésbé korlátozható szabadságjogok közé tartozik. Ebből nem következik az,
hogy a műalkotások ne kelthetnének vitát a társadalomban, sőt ne sérthetnék
egyes emberek vallási érzületét és más meggyőződését. Az esetleges sérelemre
azonban nem gyógyír a cenzúra. A velencei kalmárt 1986. március 20-ig
(negyvenhat éven keresztül) nem játszották Magyarországon. Hogy valamennyi
magyar színpadtól Shakespeare e művét az utolsó évtizedekben a cenzúra
legdurvább formájával tartották távol, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az,
hogy Schwajda György rendező azért kényszerült lemondani a Szolnoki Színház
igazgatásáról, mert 1978-ban a már kiplakatírozott előadást tiltották le. Az
érzékenységet sértő művekre a cenzúránál jobb megoldást épp a mű fordítója
kínált. Vas István 1981-ben írt esszéjében ugyanis föltette a kérdést:
"Antiszemita darab-e A velencei kalmár? És miért ne lett volna az, ha egyszer
akkor (keletkezése helyén és idején) ilyen volt a közgondolkodás?" A sértő
közgondolkodással szemben Vas István javallata a közgondolkodásnak a nagy
művekkel és jelentékeny művészekkel való megváltoztatása. A dráma "a legtöbb
színésznek és rendezőnek" módot ad a gondolkodást sértő főhős szerepét emberivé
formálni; alkalmat kínál "a nézők együttérzését, sokszor igazságérzetét is
kiváltani".
Jobb lett volna, ha a szeged-csanádi megyés püspök helyett az MTV vezetősége Vas Istvánra hallgat a programból kiiktatott Scorsese-film esetében, ha már egyáltalán úgy döntött, hogy a sok országban visszatetszést keltő Jézus-történet parafrázisát műsorra tűzi. Mert lehet, hogy a filmet nem kell a magyar közszolgálati tévében bemutatni, de az biztos, hogy tilos bármilyen szervezet nyomására a már meghirdetett filmet cenzúrázni. Az engedékeny gesztus, türelmetlen figyelmeztetésként hat a műalkotásra fogékony közönségnek. A dilemmát pillanatnyilag az oldaná meg, ha a vetítés előtt figyelmeztetnék a nézőt a film vallási érzékenységet sértő jellegére, ezt követően a választás szabadsága már a nézőé. Hosszú távon pedig az lenne a megoldás ha megszűnne az MTV monopolhelyzete, hiszen külföldön ezt a filmet is általában a kereskedelmi televíziók tűzték műsorukra.
Jobb lett volna, ha a szeged-csanádi megyés püspök helyett az MTV vezetősége Vas Istvánra hallgat a programból kiiktatott Scorsese-film esetében, ha már egyáltalán úgy döntött, hogy a sok országban visszatetszést keltő Jézus-történet parafrázisát műsorra tűzi. Mert lehet, hogy a filmet nem kell a magyar közszolgálati tévében bemutatni, de az biztos, hogy tilos bármilyen szervezet nyomására a már meghirdetett filmet cenzúrázni. Az engedékeny gesztus, türelmetlen figyelmeztetésként hat a műalkotásra fogékony közönségnek. A dilemmát pillanatnyilag az oldaná meg, ha a vetítés előtt figyelmeztetnék a nézőt a film vallási érzékenységet sértő jellegére, ezt követően a választás szabadsága már a nézőé. Hosszú távon pedig az lenne a megoldás ha megszűnne az MTV monopolhelyzete, hiszen külföldön ezt a filmet is általában a kereskedelmi televíziók tűzték műsorukra.
2.
Modern demokráciákban nem szokatlan, hogy egyházak és civil
szervezetek kifejezik kívánságaikat a közszolgálati televíziók
műsorpolitikájával kapcsolatban. Ez a természetes véleményformálás azonban
túllépi a beavatkozás határait, ha a tiltakozó büntetőjogi eszközök bevetését
követeli célja elérése érdekében. Különösen, ha azután egyetlen büntetőjogi
tényállást sem tud megnevezni állítása alátámasztására. Mint ahogy
meggyőződésünk szerint a filmmel összefüggésben nem lehet alappal hivatkozni a
Büntető Törvénykönyv egyetlen paragrafusára sem.
A Nyilvánosság Klub tűrhetetlennek tartja művészi alkotások cenzúráját Scorsese filmjénél éppen úgy, mint ahogy Salman Rushdie iráni költő hamarosan megjelenő Sátáni versek-jének esetében a fundamentalista követelés teljesítését.
A Nyilvánosság Klub tűrhetetlennek tartja művészi alkotások cenzúráját Scorsese filmjénél éppen úgy, mint ahogy Salman Rushdie iráni költő hamarosan megjelenő Sátáni versek-jének esetében a fundamentalista követelés teljesítését.
A Nyilvánosság Klub ügyvivő testülete
Kezdjük előlről?
Kezdjük előlről?