Majtényi László Úrnak,
az Országgyűlés adatvédelmi biztosának
az Országgyűlés adatvédelmi biztosának
A Nyilvánosság Klub országos egyesület azzal a kéréssel fordul az
adatvédelmi biztoshoz, hogy állapítsa meg: nem sérti-e az adatvédelmi törvény
rendelkezéseit az az eljárás, amelynek eredményeképpen közpénzekből
finanszírozott társadalomtudományi és piackutatások eredményeit bizonyos
közintézmények titkosan kezelik. Példaként említjük a közszolgálati médiumok
nézettségére, hallgatottságára vonatkozó adatok kezelését, és a Miniszterelnöki
Hivatal megbízásából különböző cégek (TÁRKI, GALLUP) által végzett
közvéleménykutatások és elemzések eredményeinek kezelését.
Nemcsak azért problematikus az a tény, hogy ezek az adatok, kutatási eredmények nem nyilvánosak, mert "előállításukhoz" közpénzeket használtak fel, hanem azért is, mert ily módon lehetőség nyílik arra, hogy az adatok részleges közlésével, félreinterpretálásával, esetleg meghamisításával félretájékoztassák, manipulálják a közvéleményt.
Tekintettel arra, hogy az elmúlt időszak során például az egyes televíziós csatornák nézettségével kapcsolatban számos, nyilvánvalóan manipulatív, egymásnak is teljesen ellentmondó reklámcélú publikáció jelenik meg a különböző sajtótermékekben, fontosnak tartanánk annak megvizsgálását is, hogy miképpen lehetne elejét venni az adatokkal történő reklámcélú manipulálásnak. Tekintettel arra, hogy ezeket az adatokat az állampolgárok közreműködésével gyűjtik össze, és az ő véleményükről adnak tájékoztatást, megfontolandónak tartjuk annak mérlegelését is, hogy az adatok nyilvánosságát akkor is garantálni kellene, ha a kutatást nem közpénzből finanszírozták.
Nemcsak azért problematikus az a tény, hogy ezek az adatok, kutatási eredmények nem nyilvánosak, mert "előállításukhoz" közpénzeket használtak fel, hanem azért is, mert ily módon lehetőség nyílik arra, hogy az adatok részleges közlésével, félreinterpretálásával, esetleg meghamisításával félretájékoztassák, manipulálják a közvéleményt.
Tekintettel arra, hogy az elmúlt időszak során például az egyes televíziós csatornák nézettségével kapcsolatban számos, nyilvánvalóan manipulatív, egymásnak is teljesen ellentmondó reklámcélú publikáció jelenik meg a különböző sajtótermékekben, fontosnak tartanánk annak megvizsgálását is, hogy miképpen lehetne elejét venni az adatokkal történő reklámcélú manipulálásnak. Tekintettel arra, hogy ezeket az adatokat az állampolgárok közreműködésével gyűjtik össze, és az ő véleményükről adnak tájékoztatást, megfontolandónak tartjuk annak mérlegelését is, hogy az adatok nyilvánosságát akkor is garantálni kellene, ha a kutatást nem közpénzből finanszírozták.
Tisztelettel:
Vásárhelyi Mária és Kenedi János
ügyvivők
ügyvivők