I.
Az ORTT mulasztásos törvénysértései:
• Az országos rádió- és televíziócsatornák pályáztatásának
késlekedése miatt a kereskedelmi tévécsatornák a médiatörvényben meghatározott
1996. október 30. helyett legkorábban csak 1997 októberében, a rádiócsatornák
pedig 1996. szeptember 30. helyett leghamarabb 1997 novemberében kezdhetik meg
működésüket
• Az ORTT elmulasztotta a körzeti rádiók és tévék helyzetének
rendezését, így azok még mindig nem működhetnek a törvénynek megfelelő
műsorszolgáltatási szerződések alapján.
• Az ORTT adós a Műsorszolgáltatási Alap felállatásával, ezért
késlekednek az Alap legális pénzügyi szolgáltatásai.
• Annak ellenére, hogy az ORTT már 1996. végén több mint 80 fő
főállású alkalmazottat foglalkoztatott, a törvényben ráruházott szakmai
feladatokat külső szakértőkkel végezteti el. A televíziós és rádiós pályázati
kiírások elkészítéséért, és a pályáztatás lebonyolításáért összesen 230 millió
forintot fizetett ki külső szakértőknek.
• Mind a mai napig nem kezdte meg törvényi feladatának megfelelő
működését az ORTT műsorfigyelő és elemző szolgálata. Ennek eredményeképpen az
ORTT nem szankcionálja a közszolgálati médiumok törvényellenes működését; nem
követi nyomon a médiumokban a műsorszerkezetre vonatkozó törvényi előírások
betartását, a reklám és szponzorálási korlátozások érvényesülését. A
műsorfigyelő és elemző szolgálat működésének szabotálása miatt az ORTT nem
rendelkezik megfelelő eszközökkel ahhoz, hogy a műsorszolgáltatókat a törvény
előírásainak betartására kötelezze.
• Az ORTT és a Panaszbizottság - a törvény előírása ellenére -
eddig egyetlen jogerős elmarasztaló határozatát sem tette közzé a Művelődési
Közlönyben.
• Az ORTT nem tett lépéseket annak érdekében, hogy a
közszolgálati műsorszolgáltatók elkészítsék és elfogadják a törvényes
működésükhöz alapfeltételként előírt dokumentumokat. A tőrvény rendelkezése
ellenére a Magyar Rádiónak és a Magyar Televíziónak jelenleg sincs elfogadott
szervezeti és működési, valamint az archiválás rendjéről szóló szabályzata.
• Az ORTT szó nélkül tűri a közszolgálati médiumok
kuratóriumainak törvénysértő működését, kötelességük megszegését, nem
akadályozza meg a törvényben foglalt összeférhetetlenség szabályok rendszeres
megsértését. Nem kényszeríti a közpénzeken működő médiumok kuratóriumait és
vezetőit az elkerülhetetlenül szükséges gazdasági és strukturális átalakítások
megkezdésére, a közpénzekkel való takarékos gazdálkodásra.
• Az ORTT nem készítette elő a megfelelő műszaki és technikai
infrastruktúrát a közszolgálati TV2 műholdra kerülésével kapcsolatban, aminek
eredményeképpen az adások műholdas sugárzásának megkezdése után a lakosság több
mint feléhez nem fog eljutni a közpénzeken működtetett országos közszolgálati
csatorna műsora. Hasonlóképpen nem fordított figyelmet arra sem, hogy a
közszolgálati rádióadások CCIR sávra kerülésének eredményeképpen a lakosság
20-25 százaléka már ma sem tudja hallgatni a Petőfi és az URH rádió műsorát.
• Az ORTT nem fordított figyelmet arra, hogy a törvény
rendelkezéseinek megfelelően 1996 végéig elkészüljön az országgyűlési
közvetítésege szolgáló zárttáncú televíziós rendszer; a közvetítések
pártatlanságát biztosító, a Házszabályhoz csatolandó, a közvetítési rendet
szabályozó dokumentum; megvalósuljanak az országgyűlési közvetítések törvényben
meghatározott módon történő archiválását biztosító szabályok.
II.
Az ORTT túlhatalomra törekszik:
• Az ORTT felügyeleti funkciójával ellentétesen piaci szereplővé
kíván válni. Tulajdont akar szerezni az általa felügyelt Antenna Hungária
Rt-ben, és a MOKÉP Rt-ben, valamint egy újonnan kiépülő távközlési hálózatban
is. A tulajdonszerzéshez olyan közpénzeket kíván felhasználni, amelyeket a
médiatörvény szerint kizárólag a műsorszórás és a kábelhálózatok fejlesztésére
lehet felhasználni.
• Az Antenna Hungária Rt. privatizációjának leállítása érdekében
tett lépései miatt, a folyamatosan tőkehiánnyal küzdő műsorszóró vállalat nem
tudta határidőre megvalósítani azokat a beruházásokat, amelyek a médiatörvény
végrehajtásának technikai feltételeit garantálják.
• Annak ellenére kíván meghatározó befolyást szerezni a magyar
filmvagyon sorsa fölötti jogokba, és a hazai filmiparba, hogy a törvény erre
semmiféle lehetőséget nem biztosít számára.
III.
A törvény alkotmányellenes rendelkezései:
• A pártok által delegált testületi és az általuk kinevezett
panaszbizottsági tagok a kiegyensúlyozottság téves értelmezése következtében
sértik a szerkesztői szabadságot.
• Az országos televíziós műsorszolgáltatási jogosultság
pályáztatása során az ORTT nem a pályázat kiírásakor nyilvánosságra hozott
eljárási és értékelési elvek szerint döntött, a vesztes pályázónak pedig nem
volt módja az eljárással és a döntés tartalmával kapcsolatos jogsérelmét
orvosolni, mert a törvény nem biztosít semmilyen jogorvoslatot az ORTT
döntésével szemben. Ez sérti a jogbiztonság és a jogorvoslathoz való jog
alkotmányos követelményét.
Ezen alkotmánysértő rendelkezések felülvizsgálata érdekében a
Nyilvánosság Klub 1997 januárjában és júliusában indítványt nyújtott be az
Alkotmánybírósághoz.
***
Tíz évvel ezelőtt a szabad és független sajtó megteremtésének
igényével kezdtük megszervezni a Nyilvánosság Klubot. Abban bíztunk, hogy a
demokratikus átalakulás során születő törvények olyan jogi környezetet
teremtenek, amely magában hordozza a média szabadságának és függetlenségének
garanciáit. A Klub 1988-as megalakulása után folyamatosan szorgalmaztuk egy
ilyen tartalmú médiatörvény megszületését. Az első törvénykísérletről
dokumentum-kötetet publikáltunk, nézeteinket több mint száz állásfoglalásban és
nyilatkozatban fejtettük ki, tudományos konferenciákat rendeztünk és fizetett
hirdetéseket jelentettünk meg.
Az elmúlt hét évben azonban hosszú ideig a független
tömegtájékoztatás törvény általi védelmének hiánya, a médiatörvény megszületése
óta pedig a törvény alkotmányellenes rendelkezései és a médiatestületek
törvényellenes működésének eredményeképpen mind a mai napig nem valósultak meg a
szabad rádiózás és televíziózás feltételei. A médiatörvény hatálybalépése óta
eltelt másfél év azt bizonyítja, hogy az elektronikus média működését felügyelő
testületek - a szabad rádiózás és televíziózás megteremtése helyett - az
elektronikus tömegtájékoztatás politikai befolyásolását intézményesítették. Úgy
tűnik, ma már minden parlamenti pártnak fontosabb, hogy érdekeit és befolyását
érvényesítse az elektronikus médiumokon keresztül, még a független és
kiegyensúlyozott tájékoztatás feláldozása árán is. Minden egyes parlamenti
képviselőnek lelkiismereti kötelessége, hogy a választások előtt számot vessen
azzal, mit tart előbbrevalónak: pártja részvételét az elektronikus sajtó
központosításában vagy a közönség minél sokoldalúbb tájékoztatását.
A Nyilvánosság Klub ügyvivő testülete