Szex-hirdetések közlése miatt két megyei hetilap kiadója ellen
indított már eljárást a BAZ Megyei Rendőrfőkapitányság. Se szeri, se száma nem
lesz azoknak a bírságolásoknak, amelyeket a rendőrhatóság róhat ki 500 ezer és 1
millió forint közti összegben lapkiadókra és az elektronikus sajtó
tulajdonosaira, ha érvényben marad a "szervezett bűnözés ellen" július 5-e óta
hatályos törvény 11. és 12. §-a.
Az utcai, az országúti prostitúció mértéke növekedni fog, a privát élet kriminalizálásának veszélye kiszélesedik. Legfeljebb az "eredményes" rendőri fellépések statisztikai mutatója javul majd, ha a szexuális kapcsolatteremtés - sajtóbeli diszkrétebb - hirdetési formáját ellehetetleníti az 1999. évi LXXV. törvény. Nehéz észre nem venni, hogy a törvény segítségével a rendőrség saját magának csinál sikerpropagandát, a hirdetések fölötti felügyelettel pedig megfélemlíti a sajtót, épp a médiapiac egyik érzékeny pontján, a hirdetési bevételnél.
Még a szexuális szolgáltatások felkínálását sem tiltják hatályos magyar jogszabályok. Hogyan lehet mégis hivatalosan fellépni a szexuális ajánlatot közlő sajtóhirdetések ellen? Alkotmánysértéssel.
A Nyilvánosság Klub megítélése szerint az Alkotmány 61. §-ának (1) bekezdésében foglalt szabad véleménynyilvánításhoz való jogot szükségtelenül és aránytalanul korlátozza e törvény 11. §-a, amely szerint tilos írásban, kép-, hangrögzítő, vagy más berendezés útján szexuális szolgáltatást felkínálni. A törvény 12. §-a pedig úgy emeli magasabb hatványra az alkotmánysértést, hogy a sajtót - mint a szexuális szolgáltatásban közreműködő szervezetet - kiszolgáltatja a közrendvédelmi bírság alkalmazójának, a rendőrségnek. A rendőrségi hatáskörbe utalt nyilvánossággal sérül az Alkotmány 61. §-ának (2) bekezdésében biztosított sajtószabadság is.
Ezért a Nyilvánosság Klub az Alkotmánybírósághoz fordult, hogy állapítsa meg a kifogásolt rendelkezések alkotmányellenességét, és semmisítse meg azokat.
Az utcai, az országúti prostitúció mértéke növekedni fog, a privát élet kriminalizálásának veszélye kiszélesedik. Legfeljebb az "eredményes" rendőri fellépések statisztikai mutatója javul majd, ha a szexuális kapcsolatteremtés - sajtóbeli diszkrétebb - hirdetési formáját ellehetetleníti az 1999. évi LXXV. törvény. Nehéz észre nem venni, hogy a törvény segítségével a rendőrség saját magának csinál sikerpropagandát, a hirdetések fölötti felügyelettel pedig megfélemlíti a sajtót, épp a médiapiac egyik érzékeny pontján, a hirdetési bevételnél.
Még a szexuális szolgáltatások felkínálását sem tiltják hatályos magyar jogszabályok. Hogyan lehet mégis hivatalosan fellépni a szexuális ajánlatot közlő sajtóhirdetések ellen? Alkotmánysértéssel.
A Nyilvánosság Klub megítélése szerint az Alkotmány 61. §-ának (1) bekezdésében foglalt szabad véleménynyilvánításhoz való jogot szükségtelenül és aránytalanul korlátozza e törvény 11. §-a, amely szerint tilos írásban, kép-, hangrögzítő, vagy más berendezés útján szexuális szolgáltatást felkínálni. A törvény 12. §-a pedig úgy emeli magasabb hatványra az alkotmánysértést, hogy a sajtót - mint a szexuális szolgáltatásban közreműködő szervezetet - kiszolgáltatja a közrendvédelmi bírság alkalmazójának, a rendőrségnek. A rendőrségi hatáskörbe utalt nyilvánossággal sérül az Alkotmány 61. §-ának (2) bekezdésében biztosított sajtószabadság is.
Ezért a Nyilvánosság Klub az Alkotmánybírósághoz fordult, hogy állapítsa meg a kifogásolt rendelkezések alkotmányellenességét, és semmisítse meg azokat.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
AB beadvány
1999. november 2.
Tisztelt Alkotmánybíróság!
A Nyilvánosság Klub országos egyesület ügyvivői testülete nevében
az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: abtv.)
21. §-ának (2) bekezdésében biztosított joggal élve
indítványozom,
hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg a szervezett bűnözésről,
valamint az azzal összefüggő egyes jelenségek elleni fellépés szabályairól és az
ehhez kapcsolódó törvénymódosításokról szóló 1999. évi LXXV. törvény (a
továbbiakban: a törvény) 11. és 12. §-ainak alkotmányellenességét és az
alkotmányellenes rendelkezéseket semmisítse meg.
A törvény 11. §-a értelmében tilos írásban, kép- vagy hangrögzítő,
illetve más berendezés útján szexuális szolgáltatást felajánlani, azt hirdetni
vagy ilyen cselekményekben közreműködni. Tekintettel különösen arra, hogy azok a
szexuális szolgáltatások, amelyeknek felajánlását vagy hirdetését a kifogásolt
rendelkezés tiltja, a hatályos magyar jogszabályok értelmében nem jogellenesek,
a kifogásolt rendelkezés megítélésünk szerint szükségtelenül és aránytalanul
korlátozza az Alkotmány 61. §-ának (1) bekezdésében foglalt szabad
véleménynyilvánításhoz való jogot.
A törvény 12. §-ának (1) bekezdése értelmében ha a sajtótevékenységet folytató, illetve egyéb tájékoztatást, hír- vagy műsorszolgáltatást nyújtó szervezet közreműködik szexuális szolgáltatás hirdetésében, akkor a szervezet üzemeltetője - ennek hiányában a szervezet - a szolgáltatás egyszeri hirdetését alapul véve hirdetésenként ötszázezer forinttól egymillió forintig terjedő közrendvédelmi bírsággal sújtható. Ugyane § (2) bekezdése a közrendvédelmi bírság alkalmazását a rendőrség hatáskörébe utalja. Ezek a rendelkezések, amelyek az - álláspontunk szerint alkotmányellenesen tiltott - hirdetés közlésében közreműködő sajtószerveket szankcionálják, indokolatlanul korlátozzák az Alkotmány 61. § (2) bekezdésében garantált sajtószabadságot.
Mindezek alapján kérem a T. Alkotmánybíróságot, hogy állapítsa meg a kifogásolt rendelkezések alkotmányellenességét, és semmisítse meg azokat.
A törvény 12. §-ának (1) bekezdése értelmében ha a sajtótevékenységet folytató, illetve egyéb tájékoztatást, hír- vagy műsorszolgáltatást nyújtó szervezet közreműködik szexuális szolgáltatás hirdetésében, akkor a szervezet üzemeltetője - ennek hiányában a szervezet - a szolgáltatás egyszeri hirdetését alapul véve hirdetésenként ötszázezer forinttól egymillió forintig terjedő közrendvédelmi bírsággal sújtható. Ugyane § (2) bekezdése a közrendvédelmi bírság alkalmazását a rendőrség hatáskörébe utalja. Ezek a rendelkezések, amelyek az - álláspontunk szerint alkotmányellenesen tiltott - hirdetés közlésében közreműködő sajtószerveket szankcionálják, indokolatlanul korlátozzák az Alkotmány 61. § (2) bekezdésében garantált sajtószabadságot.
Mindezek alapján kérem a T. Alkotmánybíróságot, hogy állapítsa meg a kifogásolt rendelkezések alkotmányellenességét, és semmisítse meg azokat.
Tisztelettel:
Kenedi János
ügyvivő
ügyvivő
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Az Alkotmánybíróság packázásai
A Nyilvánosság Klub ügyvivői testülete 1999. november 4-én
beadvánnyal fordult az Alkotmánybírósághoz, melyben kérte a szexuális
szolgáltatások hirdetésének az úgynevezett maffiatörvény által bevezetett
tilalma alkotmányossági felülvizsgálatát. A taláros testület négy évig semmit
sem tett az ügyben, ami önmagában még nem rendkívüli esemény. Most azonban az
előadó bíró - feltehetően négy esztendő után elolvasva az indítványt -
konstatálta, hogy a Klub által kifogásolt jogszabály időközben megváltozott.
Több mint két és fél évvel ezelőtt. Gyorsan ügyintézést mímelt és mindjárt két,
azonos szövegű végzésben is kérte az indítványozót: 30 napon belül nyilatkozna
arról, fenntartja-e még a kifogásait. Persze ha figyelmesen elolvasta volna az
indítványt, maga is megállapíthatta volna, hogy a módosítás nem érintette a
kifogásokat. De ne legyünk telhetetlenek, négy év után legalább elkezdődött az
ügy intézése, és ez is valami.
2003. november 19.
Kenedi János
Dr. Erdei Árpád alkotmánybíró részére
a Magyar Köztársaság Alkotmánybírósága
a Magyar Köztársaság Alkotmánybírósága
Tisztelt Alkotmánybíró Úr!
2003. november 4-én kelt, 794/B/1999/3. számú, címemre két
példányban is eljuttatott végzésére válaszolva a Nyilvánosság Klub országos
egyesület ügyvivői testülete nevében tájékoztatom, hogy indítványunkat
változatlan formában fenntartjuk, és kérjük annak mielőbbi elbírálását.
Szeretném megjegyezni, felháborítónak tartjuk, hogy több mint négy évvel az indítvány benyújtását követően ez még nem történt meg, és két évre és nyolc hónapra volt szüksége ahhoz is, hogy egy időközben bekövetkezett - az indítványban foglalt érvelést egyébként nyilvánvalóan nem érintő - jogszabály-módosítás nyomán 30 napon belül tájékoztatást kérjen indítványunk esetleges visszavonásáról vagy módosításáról.
Szeretném megjegyezni, felháborítónak tartjuk, hogy több mint négy évvel az indítvány benyújtását követően ez még nem történt meg, és két évre és nyolc hónapra volt szüksége ahhoz is, hogy egy időközben bekövetkezett - az indítványban foglalt érvelést egyébként nyilvánvalóan nem érintő - jogszabály-módosítás nyomán 30 napon belül tájékoztatást kérjen indítványunk esetleges visszavonásáról vagy módosításáról.
Üdvözlettel:
Kenedi János
ügyvivő
ügyvivő
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
AB határozat
MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
ALKOTMÁNYBÍRÓSÁGA
794/B/1999.
ALKOTMÁNYBÍRÓSÁGA
794/B/1999.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány tárgyában - dr. Bagi
István és dr. Kukorelli István alkotmánybírák párhuzamos indokolásával -
meghozta az alábbi
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a szervezett bűnözés, valamint az azzal
összefüggő jelenségek elleni fellépés szabályairól és az ehhez kapcsolódó
törvénymódosításokról szóló 1999. évi LXXV. törvény 11. §-a és 12. §-a
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt
elutasítja.
Indokolás
I.
1. Az Alkotmánybírósághoz indítvány érkezett a szervezett bűnözés,
valamint az azzal összefüggő jelenségek elleni fellépés szabályairól és az ehhez
kapcsolódó törvénymódosításokról szóló 1999. évi LXXV. törvény (a továbbiakban:
Szbtv.) 11. §-a és 12. §-a alkotmányellenességének megállapítására és a
rendelkezések megsemmisítésére.
Az indítványozó az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében foglalt szabad
véleménynyilvánításhoz való joggal ellentétesnek tartja az Szbtv. 11. §-ában
foglaltakat, mert szerinte a jogellenesnek nem minősülő szexuális szolgáltatás
hirdetésének megtiltásával a rendelkezés szükségtelenül és aránytalanul korlátoz
alapjogot.
Sérelmezi továbbá az Szbtv. 12. §-át is, azért mert a rendelkezés
alapján a sajtótevékenységet folytató szervezet a rendőrség által alkalmazható
közrendvédelmi bírsággal sújtható, ha közreműködik szexuális szolgáltatás
hirdetésében. Az indítványozó úgy véli, hogy mindez indokolatlanul korlátozza az
Alkotmány 61. § (2) bekezdésében garantált sajtószabadságot.
Az indítvány benyújtását követően a gazdasági reklámtevékenységről
szóló 1997. évi LVIII. törvény módosításáról rendelkező 2001. évi I. törvény 17.
§ a) és b) pontjai 2001. március 1-jei hatállyal módosították a támadott
rendelkezések normatartalmát.
Az Alkotmánybíróság - a jogszabályi változásra tekintettel -
felhívta az indítványozót, hogy eredeti beadványa visszavonásáról vagy annak
módosításáról nyilatkozzon. Az indítványozó azonban arról tájékoztatta az
Alkotmánybíróságot, hogy indítványát változatlan formában tartja fenn, vagyis a
megváltozott rendelkezések vonatkozásában kérelmet nem terjesztett elő.
Eljárása során az Alkotmánybíróság beszerezte a belügyminiszter
véleményét.
2. Az indítvány elbírálása során figyelembe vett jogszabályi
rendelkezések a következők:
2.1. Az Alkotmány rendelkezései:
"61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad
véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű adatokat megismerje,
illetőleg terjessze.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó szabadságát."
2.2. Az Szbtv. rendelkezéseinek az indítvány benyújtásakor
hatályos szövege:
"11. § Tilos írásban, kép- vagy hangrögzítő, illetve más
berendezés útján szexuális szolgáltatást felajánlani, azt hirdetni vagy ilyen
cselekményekben közreműködni."
"12. § (1) Ha a sajtótevékenységet folytató, illetve egyéb
tájékoztatást, hír- vagy műsorszolgáltatást nyújtó szervezet közreműködik
szexuális szolgáltatás hirdetésében, a szervezet üzemeltetője - ennek hiányában
a szervezet - a szolgáltatás egyszeri hirdetését alapul véve hirdetésenként
ötszázezer forinttól egymillió forintig terjedő közrendvédelmi bírsággal
sújtható.
(2) A közrendvédelmi bírság alkalmazása a Rendőrség hatáskörébe
tartozik."
2.3. Az Szbtv. rendelkezéseinek az elbíráláskor hatályos szövege:
"11. § Tilos írásban, kép- vagy hangrögzítő, illetve más
berendezés útján más személy szexuális szolgáltatását felajánlani, azt
reklámozni vagy ilyen cselekményekben közreműködni."
"12. § (1) Ha a sajtótevékenységet folytató, illetve egyéb
tájékoztatást, hír- vagy műsorszolgáltatást nyújtó a 11. §-ban, illetve más
jogszabályban foglaltakat megszegve közreműködik szexuális szolgáltatás
reklámozásában, a szervezet üzemeltetője - ennek hiányában a szervezet - a
szolgáltatás egyszeri hirdetését alapul véve reklámonként ötszázezer forinttól
egymillió forintig terjedő közrendvédelmi bírsággal sújtható.
(2) Az eljáró szerv a 11. §-ban foglalt rendelkezések ismételt
megsértése esetén az (1) bekezdésben meghatározott jogkövetkezmény alkalmazása
mellett elrendelheti a jogsértő reklámot közzétevő sajtótermék vagy szabadtéri
reklámhordozó jogsértő jellegétől való megfosztását, vagy - ha ez nem lehetséges
- megsemmisítését.
(3) A közrendvédelmi bírság alkalmazása a Rendőrség hatáskörébe
tartozik."
II.
Az indítvány megalapozatlan.
Az Alkotmánybíróság - főszabályként - csak hatályban lévő
jogszabály, illetve az állami irányítás egyéb jogi eszköze alkotmányosságát
vizsgálja. Ennek megfelelően, tekintve, hogy a jelen eljárás alapjául szolgáló
indítvány sem bírói kezdeményezésnek, sem alkotmányjogi panasznak nem minősül,
az indítvány elbírálásakor hatályos rendelkezések vizsgálatára került sor.
1. Az Alkotmánybíróság elsőként az Szbtv. 11. §-ána
alkotmányosságát vizsgálta.
1.1 Az 534/E/2001. AB határozat a következők szerint foglalta
össze a prostitúcióval kapcsolatos jogi szabályozás változását, és annak
bizonyos következményeit:
"Az Szbtv. új alapokra helyezte a prostitúció, mint társadalmi
jelenség jogi szabályozását. Bár a büntető jogszabályok módosításáról szóló
1993. évi XVII. törvény dekriminalizálta az addig a Büntető Törvénykönyvről
szóló 1978. évi IV. törvény (a továbbiakban: Btk.) 204. §-ában szabályozott
'üzletszerű kéjelgés' vétségét, ám továbbra is fennmaradt a tiltott kéjelgés
szabálysértési alakzata. Ennek alapján a szabálysértésekről szóló 1968. évi I.
törvény (a továbbiakban: Sztv.) 92. § (1) bekezdése pénzbírsággal rendelte
sújtani mindazokat, akik pénzért közösülnek vagy fajtalankodnak. A
prostitúcióhoz kapcsolódó járulékcselekmények (üzletszerű kéjelgés elősegítése,
kitartottság, kerítés) büntetőjogi fenyegetettsége továbbra is fennmaradt. Az
Szbtv. 65-67. §-ai módosították az Sztv.-nek a prostitúcióra vonatkozó
rendelkezéseit. A 65. § megváltoztatta az Sztv. 92. §-át, és így a
szabálysértésként büntetendő tiltott kéjelgés fogalmát. Másrészt az Szbtv.
66-67. §-ai új 92/A. és 92/B. §-okkal egészítették ki az Sztv.-t, melyekben a
szexuális szolgáltatásra való felhívás, illetve a szexuális szolgáltatás
felkínálásának, hirdetésének tilalmát fogalmazták meg. A 2001. március 1-jétől
az Sztv. helyébe lépő új szabálysértési törvény - a szabálysértésekről szóló
1999. évi LXIX. törvény - 143.-145. §-ai a prostitúció vonatkozásában az
Sztv.-vel lényegében megegyező szabályokat tartalmaznak.
Az Szbtv. 65. §-a megszüntette a tiltott kéjelgés általános jogi
fenyegetettségét, és maga a prostituált csak abban az esetben sújtható
pénzbírsággal vagy kiutasítással, ha jogszabályban meghatározott korlátozásokat
megszeg (így például védett övezetben ajánlkozik fel, vagy nem rendelkezik az
előírt orvosi igazolással stb.). Az Szbtv. így - bár szigorú feltételekhez
kötötten - de a prostituált szolgáltatásnyújtásának szabadságát biztosítja. Az
Szbtv. 4. § e) pontja ennek következtében azt határozza meg, hogy ki az a
személy, akinek ezt a szabadságot a jogalkotó biztosítani kívánja. Nem
kötelezettséget állapít meg tehát, hanem jogot biztosít, amelyet a jogalkotó
célszerűnek látott minél szélesebb körre kiterjeszteni." (ABH 2002, 1283.,
1289-1290.)
1.2. Az Szbtv. 11. §-ának 1999. szeptember l. - 2001. február 28.
közötti időszakban hatályos rendelkezése teljeskörűen - ideértve a prostituált
"önhirdetését" is - tiltotta a szexuális célú hirdetéseket. Az indítványozó
1999. november 15-én előterjesztett kérelmében ezt a szabályozást tartotta
ellentétesnek a véleménynyilvánítási szabadsággal, mint az Alkotmányban
biztosított szabad kommunikációhoz való alapjog tartalmával. Az Alkotmánybíróság
ezzel összefüggésben rámutat, hogy a szexuális célú hirdetések általános tilalma
nyilvánvalóan ellentétben állt azzal a jogi környezettel, amely a prostitúció
gyakorlását korlátozta ugyan, de önmagában már nem tekintette jogellenes
cselekménynek.
Az indítvánnyal érintett jogi helyzet azonban 2001. március
1-jével alapvetően megváltozott. A korábbi általános tiltás helyébe olyan
tartalmú rendelkezés került, amely kizárólag más személy szexuális
szolgáltatásának írásos, kép- vagy hangrögzítő, illetve más berendezés útján
történő felajánlását, hirdetését, s egyáltalán az ilyen cselekményben való
közreműködést tiltja. A jelenleg hatályos szabályozás ennek megfelelően nem
tiltja azt, hogy a prostituált az általa nyújtani kívánt szexuális szolgáltatást
saját maga, közvetítő igénybe vétele nélkül hirdesse pl. újságban vagy más
berendezés útján. A tilalom körében tehát az a tevékenységi kör maradt, amely
szorosan kapcsolódik a változatlanul kriminalizált cselekményekhez: az
üzletszerű kéjelgés elősegítéséhez (Btk. 205. §), a kitartottsághoz (Btk. 206.
§) és a kerítéshez (Btk. 207. §), összefoglalóan ahhoz a helyzethez, amikor a
szexuális szolgáltatás nyújtására harmadik személy közreműködésével (közvetítő
révén) vagy rá való tekintettel kerül sor.
1.3. A prostitúcióra vonatkozó jogi szabályozás megváltozásának
egyik következménye az, hogy a prostituált tevékenységét - bizonyos
korlátozásokkal - mint gazdasági szolgáltatást gyakorolhatja. A gazdasági
szolgáltató tevékenységhez pedig általában kapcsolódik a reklám, a szolgáltatás
igénybevehetőségének hirdetése.
A gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. törvény (a
továbbiakban: Grtv.) 2. § g) pontja szerint a gazdasági reklám olyan
tájékoztatás, amely termék, szolgáltatás, ingatlan, jog és kötelezettség
értékesítését vagy más módon történő igénybevételét és a vállalkozás nevének,
megjelölésének, tevékenységének népszerűsítését, továbbá áru vagy árujelző
megismertetését mozdítja elő. Az Alkotmánybíróság az 1270/B/1997. AB
határozatban megállapította, hogy a gazdasági reklám olyan információ, amelynek
közzététele élvezi az Alkotmány 61. § (1) bekezdésének védelmét. Az alaptörvény
ezen szakasza ugyanis nem csupán bizonyos eszmék, tények és vélemények
tekintetében biztosítja a szabad véleménynyilvánítást, hanem magát a szabad
kommunikációt, a - tág értelemben vett - véleménynyilvánítás lehetőségét
részesíti védelemben. (ABH 2000, 713., 716.)
Tekintettel arra, hogy az Szbtv. 11. §-a a szexuális szolgáltatás
körében nem zárja el a szolgáltatót attól, hogy saját tevékenységét hirdesse,
szolgáltatását reklámozza, az Alkotmánybíróság megállapította: a vizsgált
szabályozás nem sérti az Alkotmány 61. § (1) bekezdése szerinti szabad
véleménynyilvánításhoz való jogot, ezért a rendelkezés alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.
2. Az indítványnak megfelelően az Alkotmánybíróság vizsgálta az
Szbtv. 12. §-át is, abból a szempontból, hogy az sérti-e a sajtószabadságot.
2.1. "Az Alkotmánybíróság a szabad véleménynyilvánítás jogát és a
sajtószabadsághoz való jogot több határozatában vizsgálta. A 30/1992. (V. 26.)
AB határozat megállapította, hogy a szabad véleménynyilvánítás joga a
kommunikációs alapjogok 'anyajoga'. Ebből eredő külön nevesített jog többek
között a sajtószabadság alapjoga, amely felöleli valamennyi médium szabadságát,
továbbá az információk megszerzésének szabadságát is. E határozat megállapította
azt is, hogy a szabad véleménynyilvánítás jogának kitüntetett szerepe nem vezet
arra, hogy ez a jog - az élethez vagy az emberi méltósághoz való joghoz
hasonlóan - korlátozhatatlan lenne, de mindenképpen azzal jár, hogy a szabad
véleménynyilvánításhoz való jognak valójában igen kevés joggal szemben kell csak
engednie, azaz a véleményszabadságot korlátozó törvényeket megszorítóan kell
értelmezni.
[.]
Az Alkotmánybíróság a 37/1992. (VI. 10.) AB határozatában a
véleménynyilvánítási szabadságot a sajtószabadság vonatkozásában határozta meg.
Megállapította, hogy a véleménynyilvánítási szabadság a sajtószabadság
tekintetében sajátosan érvényesül. A sajtó szabadságát arra figyelemmel kell
garantálnia az államnak, hogy a 'sajtó' a véleményalkotáshoz szükséges
információszerzésnek, a véleménynyilvánításnak és véleményformálásnak
kitüntetett fontosságú eszköze. A véleménynyilvánításhoz való jog kiemelkedő
volta annyiban vonatkozik a sajtó szabadságára, amennyiben az a
véleménynyilvánítás alkotmányos alapjogát szolgálja." [20/1997. (III. 19.) AB
határozat, ABH 1997, 85., 87-88.]
Az 1270/B/1997. AB határozatban az Alkotmánybíróság úgy foglalt
állást, hogy "a kereskedelmi jellegű információk közzététele esetében szélesebb
körű állami beavatkozás lehet alkotmányosan indokolt, mint a véleményközlés
egyéb eseteiben." (ABH 2000, 713., 718.) Ennek oka legfőképpen az, hogy a reklám
közzétételének általában nem az egyéni önkifejezés, a személyiség szabad
kibontakoztatása az elsődleges célja, sokkal inkább az áru értékesítésének,
megismertetésének, igénybevételének előmozdítása [Grtv. 2. § g) pont].
A sajtónak a politikai, illetve a gazdasági életben játszott
szerepével összefüggésben az Alkotmánybíróság a következőkre mutatott rá: "[.] a
korlátozás alkotmányosságának a megítélésénél a kiindulási pontot a
véleménynyilvánítás és a sajtó szabadságának a demokratikus rendszer
fenntartásában, a közösség tájékoztatásában és a közvélemény kialakulásában
játszott különösen fontos szerepe jelenti. Ez a szerep előtérben áll és ezért e
szabadságjogok korlátozása szűk körben lehetséges olyankor, ha politikai
vitáról, az állam bírálatáról van szó. Nem vagy alig jelenik meg azonban a
véleménynyilvánításnak és a sajtónak a demokrácia védelmében játszott szerepe
azokban az esetekben, amelyekben a közleményt gazdasági érdekből a gazdasági
élet egyik résztvevője teszi gazdasági verseny keretei között a gazdasági élet
másik résztvevőjéről; ilyenkor e szabadságjogok korlátozása tágabb körben
lehetséges." [57/2001. (XII. 5.) AB határozat, ABH 2001, 484., 494.]
A sajtószabadságnak közérdekből történő korlátozhatóságát a
39/2002. (IX. 25.) AB határozat elismerte: "[a] választási rendszer egyik
lehetséges eleme a kampánycsend intézménye. A kampánycsend a választói akarat
kinyilvánításának zavartalanságát biztosítja. A választói akarat zavartalan
kinyilvánítása a legfelsőbb államhatalmi szerv szabad akaraton alapuló
létrehozását, illetve azon keresztül a Magyar Köztársaság demokratikus
jogállamiságát garantálja. A választójog védelme és a demokratikus jogállamiság
követelménye szükségessé teheti a kampánycsend intézményét, illetve a
véleménynyilvánítás- és sajtószabadságnak a kampánycsend által megvalósuló
korlátozását." (ABH 2002, 273., 279.)
2.2. A Grtv., az Szbtv. továbbá más jogszabályok [elsősorban az
üzletek működéséről és a belkereskedelmi tevékenység folytatásának feltételeiről
szóló 4/1997. (I. 22.) Korm. rendelet 14. § (1) bekezdés, 27. § f) pont]
rendelkezései alapján megállapítható, hogy a szexuális szolgáltatás
reklámozására irányuló tevékenységet a jogalkotó korlátozta. Vagyis: a szexuális
árunak nem minősülő sajtótermékek el vannak zárva attól, hogy szexuális
szolgáltatás igénybevételével kapcsolatos információt közzétegyenek. Az
Alkotmánybíróságnak tehát azt kellett vizsgálnia, hogy az Szbtv. 12. §-ban
foglalt egyik ilyen korlátozó rendelkezés megvalósítja-e az Alkotmányban
biztosított sajtószabadság sérelmét.
A sajtóról szóló 1986. évi II. törvény 3. § (1) bekezdése
kimondja, hogy a sajtószabadság gyakorlása nem valósíthat meg bűncselekményt
vagy bűncselekmény elkövetésére való felhívást, nem sértheti a közerkölcsöt,
valamint nem járhat mások személyhez fűződő jogainak sérelmével.
Az Alkotmány 7. § (1) bekezdése szerint: "A Magyar Köztársaság
jogrendszere elfogadja a nemzetközi jog általánosan elismert szabályait,
biztosítja továbbá a vállalt nemzetközi jogi kötelezettségek és a belső jog
összhangját." A véleménynyilvánítási szabadság és a sajtószabadság
szabályozásakor tehát figyelembe kell venni a magyar állam nemzetközi
kötelezettségeit is.
Az Egyesült Nemzetek Közgyűlése XXI. ülésszakán, 1966. december
16-án elfogadott, az 1976. évi 8. törvényerejű rendelettel kihirdetett Polgári
és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya (a továbbiakban: Egyezségokmány)
19. cikke a szabad véleménynyilvánításhoz való jogról a következőket
tartalmazza:
"1. Nézetei miatt senki sem zaklatható.
2. Mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra. Ez a jog
magában foglalja mindenfajta adat és gondolat határokra való tekintet nélküli -
szóban, írásban, nyomtatásban, művészi formában vagy bármilyen más tetszés
szerinti módon történő - keresésének, megismerésének és terjesztésének a
szabadságát is.
3. Az e cikk 2. bekezdésében meghatározott jogok gyakorlása
különleges kötelességekkel és felelősséggel jár. Ennélfogva az bizonyos
korlátozásoknak vethető alá, ezek azonban csak olyanok lehetnek, amelyeket a
törvény kifejezetten megállapít, és amelyek
a) mások jogainak vagy jó hírnevének tiszteletben tartása,
illetőleg
b) az állambiztonság vagy a közrend, a közegészség vagy a
közerkölcs védelme érdekében szükségesek".
Az Emberi Jogok és Alapvető Szabadságok Védelméről szóló, az 1993.
évi XXXI. törvénnyel kihirdetett ún. Európai Egyezmény (a továbbiakban:
Egyezmény) 10. cikke az alábbiakat állapítja meg:
"1. Mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás szabadságához. E
jog magában foglalja a véleményalkotás szabadságát és az információk, eszmék
megismerésének és átadásának szabadságát országhatárokra tekintet nélkül, és
anélkül, hogy ebbe hatósági szervnek joga lenne beavatkozni.
E cikk nem képezi akadályát annak, hogy az államok a rádió-,
mozgókép- vagy televízióvállalatok működését engedélyezéshez kössék.
2. E kötelezettségekkel és felelősséggel együtt járó szabadságok
gyakorlása a törvényben meghatározott olyan alakszerűségeknek, feltételeknek,
korlátozásoknak vagy szankcióknak vethető alá, amelyek szükséges intézkedéseknek
minősülnek egy demokratikus társadalomban a nemzetbiztonság, a területi
integritás, a közbiztonság, a zavargás vagy bűncselekmény megelőzése, a
közegészség vagy az erkölcsök védelme, mások jó hírneve vagy jogai védelme, a
bizalmas információ közlésének megakadályozása, a bíróságok tekintélyének és
pártatlanságának fenntartása céljából".
Az Európai Emberi Jogi Bíróság gyakorlata szerint a
véleménynyilvánítási szabadságnak az Egyezmény 10. cikke 2. pontjában
meghatározott, lehetséges korlátozásait szűken kell értelmezni. Ennek
megítélésénél a Bíróság alkalmazza a Sunday Times v. United Kingdom ügyben,
1979-ben kialakított "szükségességi tesztet", azaz vizsgálja, hogy a panasz
tárgyát képező korlátozás szükséges-e egy demokratikus társadalomban és az
alkalmazott korlátozás arányos-e az elérni kívántjogos céllal.
A fentiek alapján rögzíthető, hogy az Stv. szerint a
sajtószabadság gyakorlása nem sértheti a közerkölcsöt, továbbá az is, hogy az
Egyezségokmány és az Egyezmény idézett cikkei a véleménynyilvánítás jogának
korlátozását közerkölcs védelme céljából is lehetővé teszik.
A 21/1996. (V.17.) AB határozat megállapította, hogy: "[az]
Alkotmánybíróság nem vizsgálja felül a jogban érvényesített közerkölcs
tartalmát. Ahogy a 'közérdek' meghatározását is alapvetően átengedte a
demokratikus törvényhozásnak (ABH 1993, 382), a közrendet és benne az
erkölcsöket is a képviselőknek van joguk érvényesíteni - amíg valamely más okból
az Alkotmány határaiba nem ütköznek" (ABH 1996, 74., 83.).
A 20/1997. (III. 19.) AB határozat megállapította: "[.] az
Stv.-nek a közerkölcs sérelmével összefüggő korlátozó rendelkezése nem
minősíthető szükségtelennek és aránytalan mértékűnek." (ABH 1997, 85., 93.)
A szexuális szolgáltatás sajtóban történő hirdetése összefüggésbe
hozható a közerkölccsel, illetve annak védelmével, így a közzététel korlátozása
- a hivatkozott nemzetközi egyezmények és az Alkotmánybíróság gyakorlata alapján
- nem minősül indokolatlannak. A korlátozás nem is aránytalan, mert a
szabályozás nem általános közzétételi tilalmat vezetett be, hanem a hirdetéseket
a sajtótermékek egy meghatározott körébe szorította vissza.
Az Alkotmánybíróság ennek megfelelően az Szbtv. 12. §-ának az
Alkotmány 61. § (2) bekezdésébe ütközését nem állapította meg, ezért az
indítványt elutasította.
Budapest, 2000. június 28.
Dr. Holló András s. k.,
az Alkotmánybíróság elnöke
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István s. k.,
alkotmánybíró |
Dr. Bihari Mihály s. k.,
alkotmánybíró |
Dr. Erdei Árpád s. k.,
előadó alkotmánybíró |
Dr. Harmathy Attila s. k.,
alkotmánybíró |
Dr. Kiss László s. k.,
alkotmánybíró |
Dr. Kukorelli István s. k.,
alkotmánybíró |
Dr. Strausz János s. k.,
alkotmánybíró |
Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva s.k.,
alkotmánybíró |
A kiadmány hiteléül:
Balsainé
Balsainé
******************
Dr. Bagi István alkotmánybíró párhuzamos indokolása
Egyetértek a határozat rendelkező részével, amely szerint az
Alkotmánybíróság a szervezett bűnözés, valamint az azzal összefüggő jelenségek
elleni fellépés szabályairól és az ehhez kapcsolódó törvénymódosításokról szóló
1999. évi LXXV. törvény 11. és 12. §-a alkotmányellenességének megállapítására
és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja. A gazdasági reklám és a
véleményszabadság összefüggései tekintetében azonban az alábbiakat tartanám
szükségesnek kifejteni:
A véleménynyilvánítás szabadsága az Alkotmánybíróság gyakorlata
szerint kiemelt helyet foglal el az alkotmányos alapjogok között, az ún.
kommunikációs alapjogok "anyajoga", amely alapjog magában foglalja az
információközlő médiumok szabadságát, az informáltsághoz való jogot, valamint az
információk megszerzésének szabadságát, továbbá biztosítja a művészi, irodalmi
alkotási tevékenység - és ezen alkotások terjesztésének - szabadságát, valamint
a tudományos alkotás és a tudományos ismeretek tanításának szabadságát is
E jogok együttesen teszik lehetővé az egyén szabad és félelem
nélküli részvételét a társadalmi és politikai folyamatokban. Az Alkotmány tehát
a szabad kommunikációt mint egyéni magatartást és társadalmi folyamatot
biztosítja, amely tekintetében az Alkotmány 61. §-ából következik a demokratikus
közvélemény kialakulása feltételeinek és működése fenntartásának biztosítására
irányuló állami kötelezettség. Az állam intézményvédelmi kötelezettsége és az
alapjog védelmi tartománya a véleményt nyilvánító személy alanyi joga mellett a
közvélemény kialakulásának, illetve szabad alakításának a demokrácia
szempontjából nélkülözhetetlen érdekére tekintettel értelmezendő. A szabad
véleménynyilvánításhoz való jog nem csupán alapvető alanyi jog, hanem e jog
objektív, intézményes oldalának elismerése egyben a közvélemény, mint alapvető
politikai intézmény garantálását jelenti. [30/1992. (V.26.) AB határozat, ABH
1992, 167., 170-178.; 37/1992. (VI.10.) AB határozat, ABH 1992, 227., 229.;
36/1994. (VI.24.) AB határozat, ABH 1994, 219., 222.; 47/1994. (X.21.) AB
határozat, ABH 1994, 281., 282.; 13/2001. (V.14.) AB határozat, ABH 2001, 177.,
185.;]
Megítélésem szerint azonban a véleménynyilvánításhoz fűződő
alapjog által védett jogi tárgyak megállapításakor nem elegendő önmagában a
szabad kommunikációból kiindulni, hanem az általa elérni kívánt céllal
összefüggésben kell vizsgálni azt a formát, amelyben véleménynyilvánítás
kifejezésre jut.
Az adott kommunikációs forma megítélésekor tehát nem tekinthetünk
el attól, hogy az Alkotmány által nyújtott alapjogi védelem az információk
közlése tekintetében nem függetlenedik a véleménynyilvánítás szabadsága által
elérendő céltól, az egyénnek a társadalmi és politikai életben való
részvételétől és önkifejezésétől, a szabad és demokratikus közvélemény
kialakításától.
A reklám, kereskedelmi és gazdasági hirdetés közzétételének célja
nem más, mint valamely áru vagy szolgáltatás igénybevételének az előmozdítása,
fogyasztásra ösztönzés, azaz a gazdasági tevékenység elősegítése.
Információtartalmától függetlenül a gazdasági tevékenység sikeres voltának
elősegítésére irányul, történjék az bármilyen közvetett módon is. Ebben a
tekintetben az egyéni önkifejezés, a személyiség szabad kibontakoztatása a
gazdasági eredmény elérése mellett csupán másodlagos, a demokratikus közvélemény
kialakítására irányuló állami intézményvédelmi kötelezettséggel nem mutat szoros
összefüggést. Álláspontom szerint tehát a gazdasági reklámtevékenység
jogszabállyal történő korlátozásának kérdésében a tartalmi vizsgálat nem mutat
szoros kapcsolatot az Alkotmány által védett véleménynyilvánítási szabadsággal.
A gazdasági reklámokban megjelenő gondolatot, "véleményt", annak
tartalmi vizsgálatát sokkal inkább összefüggésben állónak látom az Alkotmány 9.
§ (2) bekezdésében államcélként biztosítani kívánt gazdasági verseny
szabadságával, amely részeként a reklámtevékenység mint piaci magatartás a
gazdasági verseny szabadságának a biztosítását segíti elő. Ennek megfelelően a
reklámtevékenység tartalmi korlátozásának alkotmányossági vizsgálatakor
elsősorban a gazdasági verseny szabadságának védelméről kidolgozott elveket
lenne indokolt figyelembe venni, az Alkotmány 61. § rendelkezéseinek felhívása
adott esetben nem zárható ki, de a vizsgált üggyel csupán távoli összefüggést
mutat.
Budapest, 2004. június 28.
Dr. Bagi István s. k.,
alkotmánybíró
alkotmánybíró
A kiadmány hiteléül:
Juhász Györgyné
Juhász Györgyné
******************
Dr. Kukorelli István alkotmánybíró párhuzamos indokolása
A határozat rendelkező részével egyetértek, de a többségi
állásponttól eltérő indokokkal magyarázom, hogy miért fogadható el alkotmányosan
a szexuális szolgáltatások reklámozására vonatkozó, Szbtv.-ben foglalt korlát.
1.1. A szexuális szolgáltatást érintő hirdetések közzétételét a
Grtv. és az Szbtv. szabályozza. A Grtv. 5/A. §-a tiltja a pornográf reklámot, a
szexuális szolgáltatás reklámját, továbbá az olyan áru, illetve az olyan
emeltdíjas távközlési szolgáltatás reklámját, amely szexuális ingerkeltésre
irányul. Ezeket kizárólag a szexuális árukon lehet feltüntetni, illetve ezek
üzletében lehet elhelyezni. A Grtv. szerint a szexuális szolgáltatás, a
szexuális áruk és a szexuális áruk üzletkörének fogalmát külön jogszabály
állapítja meg. Az Szbtv. értelmező rendelkezései között található a szexuális
szolgáltatás definíciója. A 4. § f) pontja értelmében "szexuális szolgáltatás":
a prostituált olyan, a szolgáltatást igénybe vevővel való testi érintkezést is
igénylő tevékenysége, amely a szolgáltatást igénybe vevő szexuális vágyának
felkeltésére, illetve annak kielégítésére irányul. A szexuális áru és az azt
értékesítő üzlet fogalmát azonban sem az Szbtv., sem más jogszabály nem
határozza meg. Az üzletek működéséről és a belkereskedelmi tevékenység
folytatásának feltételeiről szóló 4/1997. (I.22.) Korm. rendelet 27. §-a ugyan
definiálja a szexuális áru és az üzletkör kifejezéseket, de e fogalmak a 27. §
alapján csupán a Korm. rendeletre irányadóak. Ennek következtében a bíróságokra
vár annak értelmezése, mi minősül a hatályos jogi szabályozás szerint szexuális
árunak, valamint szexuális áruk üzleteinek, ezekben ugyanis a prostituált
jogszerűen hirdetheti tevékenységét.
(A Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete a szexuális szolgáltatás
hirdetésével kapcsolatban az internetes tartalomszolgáltatók számára ajánlást
adott ki, amelyben "üzletnek" minősíti az interneten azt a kereskedelmi
szolgáltatást, amelynek kizárólagos célja a szolgáltatás keretei között
megjelenített áruk értékesítése. Ez alapján "szexuális áruk üzlete" az a
webhely, amelynek célja kizárólag a "szexuális ingerkeltésre alkalmas" áruk
értékesítése az internet kínálta technikai eszközök segítségével.)
1.2. Az Szbtv. 11. §-a a Grtv. általi reklámkorlátot szűkíti oly
módon, hogy a szexuális árukra és azok eladási helyére korlátozott
reklámközzétételt kizárólag a szexuális szolgáltatást nyújtó számára engedi meg.
A vizsgált jogszabályi rendelkezés jogsértő magatartássá nyilvánítja más személy
szexuális szolgáltatásának hirdetését. Az Alkotmánybíróságnak jelen ügyben arra
kellett választ adnia, hogy ez az Szbtv. 11. §-ába foglalt reklámkorlát
alkotmánysértő módon korlátozza-e a szabad véleménynyilvánítás jogát.
A reklámtevékenység, azon belül a szexuális szolgáltatás hirdetése
az Alkotmány 9. § (2) bekezdésében elismert vállalkozás jogának védelme alatt
áll. (668/B/1996. AB határozat, ABH 1996, 636.) Az 1270/B/1997. AB határozat óta
pedig az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében biztosított véleménynyilvánítási
szabadság a gazdasági reklámokra is vonatkozik. A kereskedelmi szólásszabadság
alkotmányos védelmének köre függ attól, hogy az adott reklám milyen céllal
született, milyen motívumok vezették a beszélőt az információ közzétételekor,
illetve hogy a közlés közérdekű információt tartalmaz-e, hatással van-e a
közbeszéd alakulására. Az esetek nagy többségében a kereskedelmi célú
információk közzétételének nem az önkifejezés az elsődleges célja és sok esetben
a reklám a demokratikus politikai közvélemény alakításának sem eszköze, az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint ezért "a kereskedelmi információk
közzététele esetében szélesebb körű állami beavatkozás lehet alkotmányosan
indokolt, mint a véleményközlés egyéb eseteiben" (ABH 2000, 713, 718.).
Álláspontom szerint nem jelenti a szabad véleménynyilvánítás
jogának aránytalan sérelmét, hogy az Szbtv. vizsgált rendelkezése alapján a
reklámot kizárólag a szexuális szolgáltatás nyújtója teheti közzé. Egyetértek a
határozattal abban, hogy e tilalom azt a tevékenységi kört öleli fel, amely
szorosan kapcsolódik több, a Btk. által büntetendővé nyilvánított cselekményhez,
így például az üzletszerű kéjelgés elősegítéséhez, a kitartottsághoz, a
kerítéshez (Btk. 205-207. §-ai), vagyis "ahhoz a helyzethez, amikor szexuális
szolgáltatás nyújtására harmadik személy közreműködésével (közvetítő révén) vagy
rá való tekintettel kerül sor". A tilalom indoka tehát a Btk.-ban foglalt
büntetőjogi tényállások érvényre juttatása.
Szűk körben ugyan, de a Grtv. és az Szbtv. vonatkozó rendelkezései
lehetővé teszik, hogy a szexuális szolgáltatást nyújtó hirdetést, reklámot
tegyen közzé, és ez megfelel az Alkotmány 8. § (2) bekezdéséből fakadó, a szabad
véleménynyilvánítás jogának korlátozására irányadó követelményeknek.
(Jelen ügynek nem volt tárgya a Grtv. 5/A. §-ának alkotmányossági
vizsgálata, amely a szexuális szolgáltatással kapcsolatos reklámok megjelenését
meghatározott sajtótermékekre és üzletekre korlátozza.)
2. A határozat a közerkölcs érvényesítése érdekében tartja
alkotmányosnak az Szbtv. 12. §-át, amely alapján közrendvédelmi bírsággal
sújtható a hír- vagy műsorszolgáltatást nyújtó, ha az Szbtv. fent vizsgált 11.
§-ában, illetve más jogszabályban foglaltakat megszegve működik közre szexuális
szolgáltatás reklámozásában.
Az Alkotmánybíróság mind az 1270/B/1997. AB határozatban, mind a
dohányreklámok alkotmányosságát vizsgáló 37/2000. (X.31.) AB határozatban
hangsúlyozta, hogy a kereskedelmi információközlés korlátozása szélesebb körben
minősülhet alkotmányosnak. E "gyengébb" védelmi szint azonban álláspontom
szerint semmiképpen sem jelenti azt, hogy a reklámkorlátozó szabályokat elvont
alkotmányos értékek érvényesítése minden további nélkül indokolná. Ahogyan az
1270/B/1997. AB határozathoz csatolt párhuzamos indokolásomban is hangsúlyoztam,
ha "az Alkotmánybíróság nem tekintette volna alkotmányos védelmet élvezőnek a
fogyasztók jogait, akkor nem engedhette volna meg a kifejezés szabadságának
pusztán a fogyasztóvédelem állami célja érdekében történő korlátozását, és nem
állapíthatta volna meg, hogy a gazdasági reklámtevékenységet érintő állami
beavatkozás szélesebb körben minősül alkotmányosnak, mint a véleményszabadságba
tartozó egyéb közlés esetében alkalmazott korlátozások". (ABH 2000, 713., 725.)
Ugyanígy nem elégséges, ha a jogalkotó pusztán az Alkotmányban
egyébként sem nevesített célra, a közerkölcs érvényesítésére hivatkozva
korlátozza a kereskedelmi szólás szabadságát. Egyetértek azzal, hogy "a
közerkölcs - mint olyan elvont érték, amely mögött a legkevésbé állapítható meg
egyes egyéni alapjogok sérelme - a véleményszabadság korlátozására alkotmányos
mércével mérve a legkevésbé alkalmas javak csoportjába tartozik". [20/1997.
(III.19.) AB határozat, Dr. Lábady Tamás és Dr. Sólyom László alkotmánybírók
különvéleménye, ABH 1997, 85., 96.]
Véleményem szerint jelen ügyben sem a határozat által hivatkozott
közerkölcs védelme indokolja alkotmányosan az Szbtv. 12. §-ába foglalt
jogszabályi tilalmat, hanem az a tény, hogy e rendelkezésben a jogalkotó azt
szankcionálja, ha a sajtótermék jogszabályba (az Szbtv. 11. §-ába, illetve más
jogszabályba) ütköző módon teszi közzé a szexuális szolgáltatás reklámját.
3. A határozat több nemzetközi emberi jogi dokumentumra is
hivatkozik azt igazolandó, hogy a közerkölcs érvényesítése a sajtószabadság
(jelen ügyben inkább a kereskedelmi szólásszabadság) széles körben elfogadott
korlátja. Ahogyan azt a válaszadás jogának alkotmányosságát vizsgáló 57/2001.
(XII.5.) AB határozathoz fűzött különvéleményemben is hangsúlyoztam, nemzetközi
emberi jogi szerződés sohasem szolgálhat alapul arra, hogy az állam a belső
jogban már létező, magasabb szintű alapjogvédelmet lerontsa. Ezt támasztja alá
az Alkotmánybíróságnak a 18/2004. (V.25.) AB határozatban foglalt az a
megállapítása, hogy "[a] nemzetközi szerződésben foglalt kötelezettségek
teljesítését célzó jogalkotás esetében is irányadó az Alkotmány által
felállított jogvédelmi mérce, valamint a magyar Alkotmánybíróság által
kialakított szükségességi/arányossági teszt". (ABK 2004. május, 393., 396.)
Budapest, 2004. június 28.
Dr. Kukorelli István s. k.,
alkotmánybíró
alkotmánybíró
A kiadmány hiteléül
Penkéné
Penkéné
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------