Ahogy az Állami Számvevőszék jelentései nyilvánosak, úgy miért nem
nyilvánosak a kormány ellenőrzési hivatalának jelentései? Miért nincs önálló
honlapja a KEHI-nek is?
A Nyilvánosság Klub nem fogadja el azt jogértelmezést, mely
szerint a KEHI jelentései 'titkos' döntéselőkészítő anyagok volnának. A
kormányzati ellenőrzés eredménye ugyanis nem a döntéselőkészítés része, hanem a
döntés következményeinek értékelése. Akár fennakadt a szabálytalanságokon a
KEHI, akár nem talált ilyeneket, a vizsgálat eredménye, a közpénzek elköltésének
mikéntje a nyilvánosságra tartozik. A jelentések publikusságát a közérdekű
adatok nyilvánosságára vonatkozó 1992. évi LVIII. törvény szavatolja.
A Nyilvánosság Klub álláspontja szerint az alkotmányos demokráciát
sérti, a jogszabályok hierarchiáját semmibeveszi, ha a törvényt felülírják egy
rendelettel. Márpedig ezt teszi a KEHI-ről szóló, 70/2004. számú
kormányrendelet, amelynek 10. §-a szerint " az egyes törvényekben
meghatározott titokkörök, illetve személyes adatok védelmére, valamint a
döntés-előkészítéssel összefüggő adatok nyilvánosságára vonatkozó
jogszabályoknak és a nemzetközi belső ellenőrzési standardoknak megfelelően a
Hivatal ellenőrzési és összefoglaló jelentései nem nyilvánosak ". A
személyes adatok védelmére és az államtitokra való hivatkozás csak az
államigazgatási apparátus önlegitimációjára jó. Gyenge alibi arra, hogy a KEHI
jelentései ne jelenhessenek meg az interneten. Ehhez hasonló véleményt alakított
ki a parlament adatvédelmi biztosa is: "Elfogadhatatlan álláspont, hogy a KEHI
jelentései gyakorlatilag titkosak. A törvény szerint ennek az intézménynek
minden vizsgálatának nyilvánosnak kellene lennie" - nyilatkozta Péterfavi Attila
(Hetek, 2005.08.26.).
Az Oktatási Minisztérium honlapján - annak rendje és módja szerint
- olvasható a KEHI érettségivel kapcsolatos vizsgálatának az eredménye. Miért is
ne lehetne ez a kivétel a szabály?!
A Nyilvánosság Klub ügyvivő testülete